Välkända Elle Nikishkova brinner för svampplockning och matlagning utomhus

Svamphelg med Elles Utemat

För fjärde året samarbetar Granö Beckasin med Elles Utemat i en uppskattad svamphelg. Den 6–8 september, när Västerbottens stora skogar är som mest fyllda av matsvamp kommer kursledaren Elle Nikishkova till Granö med sin kunskap och entusiasm.

– Det finns så mycket läcker matsvamp som bara väntar på dig i skogen, säger Elle, som är känd från bland annat Nyhetsmorgon på TV4.

Syftet med kursen är att sprida kunskap och uppmuntra deltagarna att våga plocka mer än gula kantareller. Bland annat finns möjligheten att följa med på jakt efter en världens dyraste matsvampar, goliatmusseronen. Under helgen, där gäster kan välja att bo i stuga, på hotellrum eller i ett unikt Fågelnäste i trädtopparna, ingår förutom logi även läckra måltider på säsongens finaste råvaror och kanske ljuvlig nyplockad svamp.

I anslutning till svamphelgen erbjuder Granö Beckasin och Elles Utemat även möjligheten att skräddarsy en svampkurs och/eller utematlagning för företag.

Svamphelgen 6–8 september kostar från 2690 kr/person och mer information finns här