Gray’s American Stores lanserar ny Coconut Water i Sverige

Nu lanserar Gray’s American Stores en ny Coconut Waterdryck på den svenska marknaden. I led med den nya vågen av naturliga hälsodrycker och energidrycker, kommer de med kokosvatten både på burk och i tetrapack så att man når ut till dagligvaruhandeln, servicehandeln och även på gym och apoteken.

-Den nya vågen av funktionella naturliga drycker är en riktig kassoko, och kokosnötsvatten är den senaste trenddrycken som kommit till Sverige för att stanna. Enbart i USA  säljer den för runt 40 miljoner kronor om året, tack vare synlighet via filmstjärnor, popartister och i tv. Den har druckits som törstsläckare och känd hälsodryck i hundratals år över hela världen, och nu har västvärlden anammat den på grund av dess sunda innehåll, berättar Håkan Eriksson, Vice Vd på Gray’s American Stores i Sverige.

Coconut Water är den klara vätskan från mitten av unga gröna kokosnötter, den marknadsförs som en hälsodryck och räknas som den mest naturliga vätskekällan efter vatten. Dessutom är den mer näringsrik än standardmjölk och innehåller mindre fett och har inget kolesterol.

– Många kallar den naturens egen dryck, eftersom den är biologiskt ren, och full av naturliga sockerarter, salter och vitaminer som avvärjer trötthet. Den är en naturlig energidryck och ett bra naturligt alternativ till sportdrycker, konstaterar Håkan Eriksson.

Kokosvatten har haft många användningsområden genom tiderna förutom att vara en god hälsosam dryck. Kokosvatten rekommenderas till gravida kvinnor eftersom den hjälper mot illamående, problem med matsmältningen och halsbränna under graviditeten. Under andra världskriget i Stilla Havet 1941-45 användes kokosnötsvatten för att ge blodtransfusioner som akutplasma till sårade soldater. Kokosnötsvatten sägs vara identiskt med mänsklig blodplasma och har räddat liv i tredje världens länder genom att ges intravenöst. I drycken finns elektrolyterna kalium, magnesium, kalcium, natrium och fosfor som hjälper kroppen mot uttorkning efter träning, magsjuka, eller annat som utsätter kroppen för vätskeförlust. Det är inte konstigt att människor som lever under moderna stressiga förhållanden väljer en naturlig dryck som denna för att klara vardagen.

– Vi vet att vi bara sett början av trenden här i Sverige. Enbart i Brasilien säljs det över 45 miljoner liter kokosvatten om året, och ytterligare 20 miljoner liter exporteras.  Naturligare hälso- och energidrycker utan konstiga tillsatser är det kunderna vill ha idag, och Coconut Water lever upp till kraven, säger Emily Gray, PR-ansvarig på Gray’s American Stores i Sverige.

Gray’s lanserar Coconut Water på 310 ml burkar vecka 7 och det kommer även en tetraförpackning på 1 liter under våren 2012.

Fakta om Coconut Water:
Låg i kalorier och fetthalt
Den innehåller vitaminer och mineraler: C- vitamin, kalium, magnesium, fosfor, natrium, kalcium och zink och antioxidanter.
Coconut Water är mer hälsosam än apelsinjuice - mycket lägre kalorier
Coconut Water innehåller mer kalium (nästan 294 mg) än de flesta sportdrycker (117 mg) och de flesta energidrycker på 100 ml dryck
Coconut Vatten har mindre natrium (25 mg), där sportdrycker har cirka 41 mg och energidrycker har cirka 200 mg
joakim@grays.se