Gray's American Stores ser stort intresse för varunamn från tv-serier

Gray's American Stores ser ett stort intresse för varunamn från tv-serier som Desperate Housewives, 2 1/2 Men, Vänner och även amerikanska skräckfilmer och komedier.
- Efterfrågan på märken som Twinkies, Mountain Dew och Reese's har fått en enorm skjuts tack vare kända tv-serier, senast igår syntes flera av våra mest kända produkter i Svenska Hollywoodfruar. Det är klart att det skapar en efterfråga på vår hemmamarknad, säger Håkan Eriksson, Vice VD på Gray's.

Skandinaviska konsumenter blir extra intresserade av amerikanska produkter eftersom de ofta syns i film och tv, och detta märks på efterfrågan på Gray's American Stores sortiment. På inköpssidan tar man hänsyn till den allt växande efterfrågan och tittar noggrant på vilka märken som syns flitigt och gör intryck på den kräsna målgruppen som Gray's vänder sig till. Företaget får många nya önskemål från olika storkunder, baserat på konsumenternas förväntningar.

Jonas Jacoel, försäljningschef på Gray's, är extra lyhörd eftersom han vet att kunderna är enormt nyfikna på nya trender:

- När Discshop började handla från oss hade de bl.a önskemål om många kultmärken som flitigt återkom i filmen Zombieland. Där pratas det t.ex om Twinkies oavbrutet och till slut vill ju kunderna köpa produkten. När Maria Montazami i Svenska Hollywoodfruar fyller en skål med Reese's Peanut Butter Cups så påverkar hon en hel målgrupp här hemma. I skate- och snowboardkretsar är läsken Mountain Dew kult och vi måste vara uppmärksamma på alla signaler som skickas ut om vår marknad. Det är viktigt att vi bevakar alla möjligheter som popkultur och media ger oss att hålla jämna steg med utvecklingen.

Håkan Eriksson, Vice VD tycker att marknaden för amerikanska produkter känns alltmer självklar:

- Vart man än tittar, vare sig det är i detaljhandeln eller på restaurangsidan, så används det fler och fler produkter och begrepp från den amerikanska livsmedelsmarknaden. För det kan vi verkligen tacka många av de tv-serier och filmer som går just nu.

- Vem hade trott att ord som Fudge, Cupcakes och Frosting ens skulle användas av folk idag? Ingen tycker att det är konstigt när Leila bakar och slänger in ord som Rocky Road och Marshmallows. Som amerikan tycker jag att det är både otroligt och härligt att se en utveckling då bloggare och matskribenter slänger med dessa fraser utan att blinka, säger Emily Gray, PR-ansvarig på Gray's.

Gray's American Stores kommer att lansera flera nya märken under våren och sommaren på bl.a City Gross, Ica Maxi, Ica Kvantum och i näthandel hos bl.a Discshop.

Godis i Svenska Hollywoodfruar:

Twinkies i Zombieland:

Twinkies mm i Discshop:

maila oss:

• svenska hollywoodfruar
  • maria montazami
  • ica kvantum
  • ica maxi
  • city gross
  • discshop
  • zombieland
  • mountain dew