Konsten att vara stolt av Carina Hillerström, Mediekompaniet

Vi lever i en tid där karriär och utveckling står högt på agendan, många gör likhetstecken med att framgång är att inte stanna längre än max 4 år på en arbetsplats. Att stanna längre på en arbetsplats vittnar om oförmåga och inte vara förändringsvillig.

Jag håller inte med. Efter snart på dagen 25 år inom samma koncern vore det konstigt annars. Men så har jag läst Who Moved My Cheese? (Vem snodde osten) Bok av Ken Blanchard och Spencer Johnson ett antal gånger. Jag tycker den fortfarande håller och är läsvärd.

Idag i en värld där digital transformation är en nödvändighet känns förändringsviljan hos medarbetarna som en förutsättning för att lyckas. Bara ordet transformation kan få många att backa och känna en olust.

Hur kan man hantera det!?

Som chef och ledare är det viktigt att ta vara på och låta trogna medarbetare utvecklas, ibland i sin egen takt men gärna med en liten puff i ryggen. Vikten av att få dessa medarbetare att stå först i ledet och vara öppna för förändring är stor och något man måste arbete med kontinuerligt.

Jag har haft förmånen att få och även ta chanserna att utvecklas inom företaget, inte minst nu i rollen som marknadschef. Att utvecklas behöver nödvändigtvis inte innebära befordran eller en rollförändring, det är många mindre bolag som har begränsande möjlighet att erbjuda ”befattnings-befordran”. Men att utvecklas i sin roll det kan alla göra. Man kan alltid bli lite bättre, få lite bättre feedback från kunder och kollegor som gör att man växer i sin roll. Dela med sig av sin kunskap och därmed bidrar till utveckling av både sig själv, andra och företaget.

IMG 2640

Inte minst viktigt, att vara en del i att bygga företagskulturen, hjärtat och själen i företaget. Det vi i vårt företag kallar vårt PNA (Passion, Nära, Action). Det som gör att gäster och nyanställda säger, Wow! vilken familjär och härlig stämning ni har. Den känslan måste man som chef och ledare hjälpa till och se till att medarbetarna känner och där ”stoltheten” då också får ett naturligt utrymme.

Min drivkraft är att få mina kollegor att vara stolta över sin del i vårt lagbygge oavsett om man har ett år eller tio år bakom sig. Vi tillbringar stor del av vår vakna tid på arbetet vilket ställer stora krav på arbetsgivaren och oss som anställda att förstå vikten av hänsyn, ge och ta och förstå att man är en del av någon annans arbetsmiljö och vardag. Din attityd betyder allt, klyschor kanske?! Men oj vad jag är stolt över vad vi tillsammans åstadkommit på Mediekompaniet. Stolt över mina 25 år. Stolt över att få vara en del av Mediekompaniet.

IMG 705

Carina Hillerström

Marknadschef & kulturbärare

Om Mediekompaniet

Mediekompaniet är genvägen till Sveriges mediekonsumenter. Vi kan den lokala marknaden och anpassar mediemixen för att nå maximal effekt. Vi kallar det kort och gott för lokalsinne.

Mediekompaniet ägs av de stora lokala mediehusen i Sverige och erbjuder en räckvidd över 8 miljoner kontakter. Vi når annonsörernas målgrupper via de lokala mediehusen i mobilen, på webben och med tidningen. Ett säljbolag att räkna med!