Mjukt ledarskap är för de riktigt hårda av Linus Jonkman, PAO hos Prisjakt

Det är en ny tid i arbetslivet och den kräver ett nytt tänk. Vissa gamla sanningar är farligare för oss än en darrhänt fugukock. Det är den klassiska bilden av relationen medarbetare-chef som bidrar till lavinen av stressrelaterade sjukskrivningar om du frågar mig.

För i den traditionella bilden finns en uppfattning om att arbetstagaren är en känslolös resurs. En stomatolleende lobotomerad resurs som förväntas leverera taktfast på samma nivå dag in och dag ut. En resurs som vi vill kontrollera, styra och begränsa. Det finns en inbyggd misstro i systemet mot människan och en bild utav arbetstagaren som ett verktyg.

I den nya tiden bör det istället handla om att behandla oss människor som vuxna och utgå ifrån att vi kan fatta egna beslut samt att vi verkligen vill bidra till bolagets bästa.

Jag tror oerhört starkt på att skrota flera gamla deviser. Exempelvis det klassiska förhållningssättet med att du har en privat personlighet hemma och att du sedan tar på dig en professionell personlighet när du går till jobbet. En annan klassisk fallgrop är där information ser olika ut beroende på vilken nivå i bolaget det kommuniceras. Klassiska deviser som att "det inte går att vara vän med sin chef" är ett annat tankefel som jag ser det (vänskap är aldrig problemet). Jag är en förespråkare av den mjuka linjen, den som avrundar uppåt till människans fördel. Här är tre mjukis-policys som vi har uttalat hos oss (de är på engelska eftersom de gäller i alla länder vi finns i):

1. The Cupid-policy

cupid

Now, this is the kind of policy that should never ever need to be written. But, since this is not a perfect world, the company-view in this matter should be made very clear. We understand that this phenomena is viewed very differently from company to company. This is Prisjakts take on it:

We live in a world with a zillion problems. But love is not one of them.

So, if you happen to fall in love with a colleague, please know that this is superduperubêr-ok. And If that person happens to be someone who you report to or who reports to you, it is also ok, (but then we simply need to change so that you report to another manager). You don't need to tell anyone either if you're dating someone you work with, it is your own choice (the exception being the managerial-situation described above).

Love conquers all!

2. Tiny Human Endorsement-Policy

braceyourself

The work setup and the benefits we have are meant to make it easier to juggle work and personal life each day.

For many grown ups, a large amount of complex project management is tiny humans, also known as kids. These kids have been known to have lives of their own with nursery, pre-school, football, clarinet lessons and other activities. These activities also have a tendency to complicate the daily schedule quite a bit. Sometimes schools are closed due to planning days, and nurseries sometimes close for maintenance. All in all, this leads us to this policy.

Some people who have brought kids to Prisjakt have done it with an uncertain feeling, wondering whether it is "ok with my colleagues?", if "my kids are too loud?" or even "Who is this kid?". So let us agree on one clear policy regarding this:

-Our kids are very welcome in our offices. We will make sure that there are areas where they can play games, compete in contests, or play with Lego amongst other things.

(This also gives us a reason to buy fun stuff, "it is for the kids")

After all, Prisjakt is in essence a playful company. This is just another way to explicitly show it. So welcome dear tiny humans!

3. Bring your true self to work-policy

clown

Life isn't always rainbows and unicorns. We acknowledge this and encourage you to act like you feel at work. If you have a shitty day, then please do come here and have a shitty day, don't act like you live in a musical. If you're going through a painful divorce, tell people that you work with so that they can empathize with you. Let your manager know in particular so that there is an understanding if your mood will affect the work. The policy also applies to dress code. Our dress code is simple: Wear whatever you like, but be yourself. If you feel at most comfortable when you dress like a pirate, then by all means do that (and bring your parrot too). What it all boils down to is that we have a big heart and a great tolerance for changing life situations as well as different life styles. So don´t add stress to yourself by acting like someone your not. Instead bring your perfect, flawed self every day.

Mjukhet är inte flathet

När allt kommer till kritan så är det inte svårt att vara en tuff ledare och att peka med hela handen. Det är nämligen inte svårt att diktera villkor, ställa krav och kräva lojalitet. Det kan vilken skitstövel som helst göra. Det är inte det som är det svåra i ledarskapet.

Det tuffa är nämligen att släppa kontrollen, att lita gränslöst mycket på människor och att vara förstående för deras varierande livssituationer. En riktigt tuff ledare vet att det är dessa mjuka och oerhört mänskliga sidor som i sin tur skapar riktigt engagemang och föder relationer som ger energi nog att möta en föränderlig marknad. Lämpligt nog så är varma relationer med en chef som låter dig göra misstag, en av de bästa motmedel som finns mot arbetsrelaterad stress. Ledarskap är inte att diktera utan det handlar om att vårda. Det är synnerligen osmickrande om ett företag betalar någon lön men samtidigt inte litar på att de ska göra sitt jobb utan övervakning.

oprah

Velour-management for the win

En riktig bra organisation är den som accepterar dig som människa, förälder, partner och fotbollstränare. Det är en arbetsplats som tillåter dig att få plats med ditt hela liv och där du känner dig trygg. Det är en organisation som har din rygg när du behöver stöd. Jag vet inte exakt hur det hände, men jag vet att jag idag verkar och lever i just en sådan organisation.

Linus Jonkman arbetar idag på Prisjakt med PAO (People and Organization) där han brinner för att tillsammans med sina kollegor skapa en engagerande arbetsplatskultur. Han är författare och föreläsare och har skrivit ett flertal böcker. Exempel på litteratur är Introvert - den tysta revolutionen och Själv – Kraften i egentid.

Prisjakt är en av Sveriges största oberoende informations- och jämförelsetjänster. Prisjakt startades 2002 och sedan 2006 är Schibsted Tillväxtmedier AB majoritetsägare i Prisjakt Sverige AB. Prisjakt hjälper dig inte bara att hitta de lägsta priserna utan också att välja rätt produkt från rätt butik.

2017 tog sig Prisjakt raka vägen in på listan över Sveriges Bästa Arbetsplatser tack vare sitt gedigna arbete med att skapa en arbetsplatskultur byggd på tillit.

• Utmärkelser

• gästbloggar