När verksamhetens verkliga värde ligger i medarbetaren av Pierre Wallgren, vd We Consulting AB

En konsultverksamhets verkliga värde ligger i medarbetaren, i vårt fall i varje enskild medarbetares upplevelse av We Consulting som arbetsplats. När man har det klart för sig är det lite spännande att tänka sig tanken, vad gör We om alla väljer att sluta imorgon? Nu är det såklart normalt ganska orimligt men det är en bra drivkraft till att hela tiden fila på det lilla extra som gör att arbetsplatsen upplevs som just den arbetsplats man själv vill vara i, alla dagar i veckan, alla dagar om året för resten av våra liv. Vilken annan ambition kan man ha än att vara så bra som möjligt, alltid?

Min övertygelse är att gör vi något annat än att fila på det här med medarbetarupplevelsen och kundupplevelse så gör vi med stor sannolikhet fel saker. Värdet skapas där, vår medarbetare är engagerad och motiverad i sitt arbete och uppdrag, då får vi också fantastiska leveranser ute hos våra kunder. När kunderna får sin leverans överträffad växer vår medarbetare och då växer såklart även We Consulting. Från 0 till närmare 180 kollegor på 5 år, från ingen kund till väldigt många kunder på samma period bådar gott inför framtiden, vi gör rimligt rätt så här långt men vi ska bli bättre än så. Att mäta är att veta, medarbetarupplevelsen och kundupplevelsen är dom två motorer som måste fungera för ett konsultbolag. Kommunicera med kollegor och kunder, skapa utrymme för dialog och framförallt lyssna för f på vad dom säger! Därefter har vi en riktning, och då är det väl lika bra att vi tillsammans bygger arbetsplatsen och leverantören som man skulle kunna tänka sig försvinna till den dagen man funderade på att gå ut genom dörren?

Under 2018 har vi haft mycket förändring på We Consulting, ny ägarstruktur, ny VD och närmare 40 nya kollegor rekryterade. Nu har vi också precis mätt och fått resultatet av årets Trust Index©-undersökning av Great Place to Work® och jag är uppriktigt förvånad. Något i mig misstänkte att vi skulle få se förskjutningar i staplar som skulle ge uttryck av oro, misstänksamhet och otydlighet. Det gjorde vi inte vilket såklart gläder mig oerhört! Nu ska vi såklart analysera och arbeta igenom det här på alla våra orter runt om i landet men något säger mig att vi har en arbetsplats man verkligen vill vara på. Vi är också som arbetsplats rustade för förändring vilket är ett verkligt styrkebesked i mina ögon. Förändringen kommer och den kommer oftare och den kommer snabbare och snabbare, då känns det verkligen bra att We Consulting står stadigt.

Nu fortsätter vi arbetet med att göra bra saker för våra medarbetare och kunder, vi ska fortsätta ha kul och bry oss om varandra på vägen, vi ska fortsätta dela med oss av kunskap och göra det enkelt för våra kunder och vi ska agera långsiktigt i allt vi gör då kommer inte det här bolaget försvinna på en dag.

Tack för ordet!

Pierre Wallgren, stolt VD och medgrundare av arbetsplatsen & leverantören We Consulting ABPierre Wallgren