Världens bästa arbetsplatser 2019 korade – hela listan

Det handlar inte om pingisbord, frukostar eller konferensresor. Det handlar inte heller om generösa bonusar, tjusiga titlar eller skrytprojekt. Nej, när det kommer till engagemang och en framgångsrik arbetsplatskultur handlar det om tillit. Det visar listan över världens bästa arbetsplatser, som släppts av Great Place to Work i dag.

12 miljoner medarbetare säger sitt: tillit viktigast

För nionde året i rad har Great Place to Work tillsammans med Fortune listat världens bästa arbetsplatser baserat på medarbetarnas egna upplevelser. I år deltog över 8 000 organisationer, vilket representerar röster från fler än 12 miljoner medarbetare världen över.

På årets lista över världens 25 bästa arbetsplatser finns det en bred variation av branscher. Allt från teknikföretag och finansföretag till godistillverkare och hotellkedjor. Men en sak har alla företag på världslistan gemensamt: innanför väggarna finns en kultur som bygger på tillit, stolthet och gemenskap.

- I över 30 år har Great Place to Work studerat arbetsplatser och vår studie, som är världens största i sitt slag, visar att det är tillit till ledarskap som påverkar en medarbetares engagemang på arbetsplatsen. Det är inte ersättning och förmånspaketet som avgör hur bra en medarbetare presterar utan intern stolthet, tillit till sina ledare och kamratskap mellan kollegor. Det är något vi även ser tydligt i praktiken ute hos våra kunder: en lönsam verksamheten är en direkt följd av medarbetarengagemang, säger Maria Grudén, vd för Great Place to Work i Sverige.

Varannan missnöjd på sitt jobb

Listan släpps tillsammans med en global pulsundersökning, som har undersökt trivseln bland 9 000 medarbetare i 23 länder. Undersökningen visar att 46 procent av deltagarna inte arbetar på en arbetsplats som präglas av en framgångsrik arbetsplatskultur.

Fördelarna med att arbeta för en framgångsrik arbetsplatskultur framkommer också tydligt i undersökningen: världens bästa arbetsplatser präglas av en arbetsplatskultur där 86 procent av de anställda uppger att de tänker arbeta kvar länge, där 88 procent är villiga att anstränga sig extra mycket och där 86 procent uppger att de litar på samarbetet med sina kollegor.

Cisco världens bästa arbetsplats

För att kvala in till Världens Bästa Arbetsplatser måste organisationerna ha tagit sig till minst 5 av Great Place to Works 58 nationella listor över bästa arbetsplatser. För att ta sig till listan måste organisationerna också ha fler än 5 000 medarbetare över hela världen.

Högst upp på listan finns Cisco, som klättrar sju placeringar sedan förra året. De går om förra årets vinnare, Salesforce, som hamnar på en tredje plats.

Många vinnare verksamma i Sverige

Flera av de bästa arbetsplatserna har verksamhet i Sverige, däribland Workday och AbbVie. För Workday är det första gången de tar plats på listan:

- Vi på Workday är otroligt stolta och glada över att ha hamnat på listan över världens bästa arbetsplatser. Och det är tack vare våra anställdas bidrag till vår kultur, produkter och tjänster som vi får ett sådant här erkännande och möjligheten att hjälpa våra kunder att fortsätta sina egna ansträngningar för att vara bra arbetsplatser. I takt med att vi växer som företag arbetar vi hårt med att bevara vår kultur för att vara en arbetsplats där människor är glada över vad de gör, vem de får jobba med och den positiva inverkan de kan få i livet för kunder och samhällen runt om i världen, säger Mattias Bolander, Head of Nordics and Baltics på Workday.

Topp 25: världens bästa arbetsplatser 2019

25. AT&T/VRIO

• Företagsinformation

• världens bästa arbetsplatser
  • great place to work sverige

Om Great Place to Work:

Great Place to Work® är ett undersöknings- och konsultföretag med huvudkontor i USA och med dotterbolag världen över. I dagsläget är vi etablerade i 60 länder med drygt 700 anställda. Vi har mer än 30 års erfarenhet av vad som utmärker en riktigt bra arbetsplats och vad som gör den till en av de allra bästa. I vårt arbete utvärderar vi organisationer för att ge dem ett mått på sin arbetsplatskultur och sin insats som arbetsgivare. Vi erbjuder utvärderings-, analys- och utvecklingstjänster, certifiering och utmärkelser som hjälper er att förstå hur förtroendet i organisationen ger en mätbar effekt på medarbetarengagemang, produktivitet och finansiella resultat. Årligen delar vi ut kvalitetsutmärkelsen ”Sveriges Bästa Arbetsplatser ” som baseras på organisationens resultat i vår medarbetarundersökning Trust Index© och vår kulturprofil Culture Audit©.

Följ Great Place to Work®

www.greatplacetowork.se / MyNewsDesk / Facebook / Twitter / Instagram / LinkedIn