Mujlaba Ali Sinaie är till följd av jobbmässan en av 48 nyanställda svenskar i Danmark. Bild från SAS Loungen vilken drivs av SSP Danmark:

48 svenskar anställda på danska arbetsplatser

Över 300 mottagna ansökningar och ett preliminärt resultat på 48 bekräftade anställningar. Det är fakta från jobbmässan i Malmö som Greater Copenhagen med partners genomförde den 27:e oktober. Jobbmässan bestod av 18 danska företag och besöktes av 730 svenska arbetssökande och hade det tydliga syftet att matcha svensk arbetskraft mot lediga danska jobb.

Förväntningarna inför nästa års jobbmässor är därför stora och det överväldigande intresset för den första jobbmässan gör att Greater Copenhagen upprepar succén under 2022 tillsammans med Dansk Industri och Dansk Erhverv.

Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelseordförande i Malmö och talesperson för Greater Copenhagen säger:

- ”Jag är glad över att vi genom konkreta initiativ, som till exempel arbetsmarknadsmässan i Malmö, kan bidra till att fler människor hittar ett arbete och att arbetsgivare hittar kompetens. Det gynnar både svensk och dansk tillväxt att vi samarbetar i Nordens största arbetsmarknadsregion”.

Tue David Bak, VD , Greater Copenhagen säger:

- “Jeg er glad og stolt over, at vi med kort aftræk i efteråret lykkedes med at banke en jobmesse på benene og matche danske virksomheder og svenske arbejdssøgende i Malmø. Det er godt gået af alle partnere og en win-win på begge sider af sundet. Nu glæder jeg glæder mig til at se, hvordan det kommende års jobmesser kommer til at gavne vore fælles dansk-svenske arbejdsmarked”.

SSP Denmark anställer tre svenskar till följd av jobbmässan

Sedan jobbmässan i oktober har SSP, som bland annat driver Starbucks och WHSmith, genomfört mer än 15 arbetsintervjuer och anställt tre medarbetare som en direkt följd av jobbmässan.

Mujlaba Ali Sinaie är till följd av jobbmässan nyanställd i SAS Loungen vilken drivs av SSP Danmark:

- ”Jag hörde talas om mässan från min kontakt på Arbetsförmedlingen och jag tyckte det lät som en bra möjlighet. På jobbmässan lämnade jag mitt CV till de företag som jag var intresserad av. Det var jättelätt och det gick ju som tur var bra. Men jag tror att det hade varit bra för alla som är inskrivna på Arbetsförmedlingen att få mer info, för jag tror att det är många som inte känner till jobbmöjligheterna i Danmark”.

Lotte Marie Hulvej Roesgaard, HR-Manager i SSP Denmark förklarar att:

”Jobbmässan gav oss möjlighet att prata med en rad kvalificerade kandidater och bilda oss ett intryck av dem. Vi fick en hel del ansökningar och CV:n med hem och vi har nu anställt tre motiverade medarbetare. Den ena är anställd som servicemedarbetare i SAS Loungen på CPH Airport och de två andra har anställts på WHSmith kioskerna på flygplatsen”.

”Vi är glada för möjligheten att presentera SSP för en svensk publik och för att Greater Copenhagen har varit lyhörda gentemot vår önskan att delta på en mässa i vår när vi ska igång med att bemanna upp flygplasten inför sommarsäsongen”.

Fakta:

• Greater Copenhagen genomför två nya dansk-svenska jobbmässor under det första halvåret 2022. De är planerade till första veckan i mars och mitten av april. Jobbmässorna kommer vända sig till olika branscher bland annat bygg-, restaurations-, hotell-, transport-och detaljhandelsbranscherna. Datum för andra halvan av 2022 kommer läggas till under loppet av det nya året.
      • Greater Copenhagen genomförde den 27:e oktober 2021 i partnerskap med Malmö Stad, Köpenhamns Kommun, Arbetsförmedlingen i Sverige och Dansk Erhverv en jobbmässa med fokus på att matcha svensk arbetskraft med 18 danska företag inom restauration, hotell, transport och detaljhandel.
      • Följande företag anställde medarbetare efter att ha deltagit på jobbmässan: SSP Denmark, Salling Group, Postnord, Thortrans, Kokkedal Slot, McDonalds, Scandic Hotels, Forenede Hotel Service, D’Angleterre, Nordic Choice Hotels og Socialforvaltningen.
      • Greater Copenhagen är en samarbetsorganisation för tillväxt och utveckling i Nordens största metropolregion med 4,4 miljoner invånare i Sydsverige och Östdanmark. Den gemensamma visionen för arbetsmarknaden i Greater Copenhagen är en sammanhängande arbetsmarknad som understödjer hållbar tillväxt, välstånd och välfärd i hela regionen.