TEDxAlmedalen till Visby för tredje året

För tredje året i rad arrangeras TEDxAlmedalen i Visby under Almedalsveckan. Temat för i år är The world is getting better.

Efter att ha blivit utnämnt som ett av de bästa eventen under Almedalsveckan 2010 och 2011 kommer TEDxAlmedalen - ett obeorende organiserat evenemang, licensierat av TED - återigen att gå av stapeln. Det kommer att arrangeras som ett midnattseminarium den 5 juli.

-       Vi strävar efter att lyfta det globala perspektivet av den framtidstro som faktiskt finns. Vi vill vara en plattform för talare som från olika världsdelar och olika förutsättningar ser att The world is getting better, säger Cecilia Wassaether, arrangör av TEDxAlmedalen och VD för Greatness PR.

-       TEDxAlmedalen är en unik företeelse och kännetecknas av framtidsoptimism som blir ännu tydligare med årets tema. Det är väldigt utmanande och positivt att som ny VD för Twingly få medverka till ett så viktigt och populärt evenemang. Jag är mycket förväntansfull och övertygad om att vi återigen tillsammans med Greatness PR kommer göra det till Almedalsveckans höjdpunkt, säger Peter Bláha, arrangör av TEDxAlmedalen och VD för Twingly.

Tidigare teman:
2010 - How to get followers, fans and friends

2011- The Doers

Tidigare talare:
Anna Serner, VD på Svenska Filminstitutet
Inga-Britt Ahlenius, tidigare chef för FN:s interntrevisionsenhet
Nils Landgren, musiker
Sara Damber, VD för Playing for Change och grundare av Friends
Per Cromwell, grundare av Studio Total
Joakim Jardenberg, grundare och VD på Mindpark
Elaine Eksvärd, retorikkonsult
Martin Frey, VD på Blocket
Brit Stakston, sociala medier expert och konsult på JMW
Fredrik Lindegren, kulturchef i Umeå och konstnärlig ledare för Umeå 2014
Martina Lind, grundare av Politometern
Viktor Brobacke, musiker i Moneybrother

Evenemanget drivs under TEDx riktlinjer och är icke kommersiellt, kostnadsfritt och opolitiskt.

Tid och plats:
TEDxAlmedalen arrangeras som ett midnattseminarium den 5 juli mellan kl 21.00 och 24.00 på en innergård i centrala Visby under Almedalsveckan. Begränsat antal platser. Anmälan krävs.

Mer information och anmälan görs på www.tedxalmedalen.se. Följ gärna oss på Twitter och på Facebook

Sofie Bachrach, Greatness PR
sofie.bachrach@greatness.se

Anton Johansson, Twingly
anton@twingly.com

About TEDx, x = independently organized event
In the spirit of ideas worth spreading, TEDx is a program of local, self-organized events that bring people together to share a TED-like experience. At a TEDx event, TEDTalks video and live speakers combine to spark deep discussion and connection in a small group. These local, self-organized events are branded TEDx, where x = independently organized TED event. The TED Conference provides general guidance for the TEDx program, but individual TEDx events are self-organized. (Subject to certain rules and regulations.)

About TED
TED is a nonprofit organization devoted to Ideas Worth Spreading. Started as a four-day conference in California 26 years ago, TED has grown to support those world-changing ideas with multiple initiatives. At TED, the world's leading thinkers and doers are asked to give the talk of their lives in 18 minutes. Talks are then made available, free, at TED.com. TED speakers have included Bill Gates, Jane Goodall, Elizabeth Gilbert, Sir Richard Branson, Benoit Mandelbrot, Philippe Starck, Ngozi Okonjo-Iweala, Isabel Allende and former UK Prime Minister Gordon Brown. Two major TED events are held each year: The TED Conference takes place every spring in Long Beach, California (along with a parallel conference, TEDActive, in Palm Springs), and TEDGlobal is held each summer in Edinburgh, Scotland.

TED’s media initiatives include TED.com, where new TEDTalks are posted daily; the new TED Conversations, enabling broad conversations among TED fans; and the Open Translation Project, which provides subtitles and interactive transcripts as well as the ability for any TEDTalk to be translated by volunteers worldwide.

TED has established the annual TED Prize, where exceptional individuals with a wish to change the world are given the opportunity to put their wishes into action; TEDx, which offers individuals or groups a way to host local, self-organized events around the world; and the TED Fellows program, helping world-changing innovators from around the globe to become part of the TED community and, with its help, amplify the impact of their remarkable projects and activities.

For information about TED's upcoming conferences, visit http://www.ted.com/registration

Follow TED on Twitter at http://twitter.com/TEDTalks, or on Facebook at http://www.facebook.com/TED

Om Greatness PR
Greatness PR är en fullservicebyrå inom kommunikation som arbetar med public relations och PR-stärkande aktiviteter. Våra uppdragsgivare är engagerade företag, organisationer och personer som vill nå ut till media, politiker, påverkare och andra nyckelaktörer. Vi arbetar gränsöverskridande inom politik, näringsliv, kultur och akademi.

Om Twingly
Twingly kopplar ihop företag med sociala medier. Företaget grundades 2006 och används av medieföretag, e-handelssajter och mediebevakningstjänster i 16 olika länder runt om i världen. Twingly fick 2009 utmärkelsen som årets IT-utmanare av tidningen Veckans Affärer och blev i November 2011 rankad av Deloitte som ett av Sveriges snabbast växande teknikföretag. För bloggare är Twingly ett av de bästa, kostnadsfria och enklaste sätten att hitta fler engagerade läsare.

• ted
  • tedx