10 goda samarbetsår blir 15 mellan AFAB och Green Cargo

10 goda samarbetsår blir 15 mellan AFAB och Green Cargo

Idag skrivs nytt avtal mellan A Flygbränslehantering (AFAB) och Green Cargo för ytterligare 5 år. Det är tack vare ett gott samarbete med hög kvalitet på vår järnvägslösning där leveranssäkerhet och punktlighet har stort fokus.

Över 5000 tåg och 136 000 lastbilar mindre
Under 10 år har vi transporterat flygbränsle mellan Gävle Hamn och Brista, utanför Arlanda. Idag är det precis tre månader sedan, den 13 juni, som vårt 5000:e tåg rullade. Läs mer och se film i relaterat material.

Utan tåget lyfter inte flyget
Det var hösten 2006 som transporterna med flygbränsletransporterna startade. Volymerna med flygbränsle har ökat genom åren och idag kör vi två tåg om dagen sex dagar i veckan mellan Gävle Hamn och Brista lossningsstation utanför Arlanda. Det betyder att hittills har 136 000 lastbilar med flygbränsle försvunnit från vägarna och ersatts av en järnvägslösning med hög säkerhet och låg klimatpåverkan.

Bengt Westman, VD AFAB och Jan Kilström, VD Green Cargo skriver avtal för ytterligare fem samarbetsår.

– Tillsammans med AFAB har vi byggt en stabil lösning för ett långsiktigt samarbete. Vi har under alla dessa år levererat en i stort sett 100% transportkvalitet med endast tre avvikelser på 10 år. Vi möter AFAB:s högt ställda krav och erbjuder dem en hållbar järnvägslösning med hög säkerhet och punktlighet, säger Richard Kirchner, försäljningsdirektör, Green Cargo.

– Vi är mycket nöjda med personalens höga mått på kvalitet och engagemang. Det rullar på som tåget, alla tider på dygnet. Green Cargo har ett vinnande koncept med leveranssäkerhet som är svår att konkurrera med när det gäller en transport i den här digniteten. Vi ser framemot ytterligare 5 år tillsammans med Green Cargo, säger Bengt Westman, vd, AFAB.

– Det är väldigt kul att höra hur nöjda AFAB är och det är tack vare vår högklassiga produktionspersonal som gör det möjligt att vi får så nöjda kunder och fortsatt förtroende. Jag vill rikta en stor eloge till teamet i Gävle! säger Lennart Andersson, säljare, Green Cargo.

A Flygbränslehantering AB (AFAB) är ett helägt dotterbolag till SASOil Sweden AB, Air BP Sweden AB, World Fuel Flight Service (Ireland) Ltd och Shell Aviation Sweden AB. De ansvarar för det praktiska arbetet med mottagning, lagerhållning, kvalitetskontroll och distribution av flygbränslet från Gävle hamn via järnväg och pipeline till flygbränslelagret på Arlanda. De ansvarar även för kvalitetskontrollen av flygbränslet i Arlanda flygplats hydrantanläggning (pipeline). Arbetet utförs för samtliga representerade oljebolag på Arlanda. De har 10 anställda och omsatte 755 000 m3 flygbränsle 2015.