Rail Freight Forward - det här är vi och det här är det vi gör

Rail Freight Forward - det här är vi och det här är det vi gör

Den två minuter långa filmen beskriver godstrafiken på järnväg som en nyckelfaktor för att lösa EU:s nuvarande klimat- och samhällsutmaningar och visar de fem huvudsakliga beståndsdelar som ska moderniseras under de kommande åren. Konkret handlar det om digitalisering av alla processer och kapacitetshantering, ERTMS, autonoma tåg och digitala automatkoppel. Syftet med åtgärderna är att skapa en enda gränslös, snabb, enkel och flexibel logistisk ryggrad i Europa som kommer att gynna alla dess invånare.

Det här är vi…

Rail Freight Forward, RFF, är en koalition av europeiska godstågsföretag som samarbetar för att kraftigt minska den negativa miljöpåverkan från transporter genom innovation och en intelligent transportmix.

Vår gemensamma vision "att göra järnvägsfrakt till den gröna och multimodala, logistiska ryggraden för alla människor i Europa". För att uppnå detta behöver vi ett #modalshift som strävar efter #30by2030 - en 30% ökning av andelen järnvägsfrakt till 2030.

…och det här är det vi gör

Koalitionen strävar efter att öka andelen godstransporter på järnväg i Europa med 30 procent till år 2030 och organiserar järnvägsföretag, infrastrukturleverantörer och politiker i Europa för att vidta åtgärder för att genomföra skiftet till det här transportslag.

Vägtransporter släpper ut 275 miljoner ton CO2 varje år med dramatiska konsekvenser – vilket inte kräver vidare förklaringar. Det är viktigt att järnvägsföretag, infrastrukturförvaltare och beslutsfattare lyckas med att utveckla tillväxttrenden inom järnvägen nu. Genom att flytta långväga transporter till järnväg minskar utsläppen av växthusgaser, partiklar och mikroplaster, samtidigt som att trafiksäkerheten ökar och trängseln på vägarna minskar. Kortare lastbilstransporter underlättar elektrifieringen av vägtrafiken och rekryteringen av fler lastbilsförare.

Läs mer  på https://www.railfreightforward...