Greenely och SBAB hjälper över 200 000 hushåll till hållbara energibeteenden

Greenely, ett innovationsföretag från KTH, kommer att tillsammans med SBAB erbjuda en internationellt prisad mobilapplikation till över 200 000 hushåll i Sverige. Greenely har skapat ett nytt sätt att förmå hushåll till ett smartare energianvändande, utan krav på utrustning. Tjänstens algoritmer analyserar stora mängder data från det smarta elnätet för att visualisera trender i hushållens energibeteenden som de kan agera på.

-Vår mission är att bidra till bättre boende och boendeekonomi. Genom att hjälpa våra kunder att sänka sin energiförbrukning i sin bostad så bidrar vi också till ett hållbart boende, säger Klas Danielsson, VD på SBAB.

Greenely, med investering från KIC InnoEnergy och KTH Holding, har skapat en lösning som kombinerar beteendevetenskap och gamification tillsammans med dataanalys för att engagera och motivera hushållen till en mer hållbar konsumtion.

- Konsumenter är mer medvetna om hur energibranschen fungerar än någonsin förut och det är tydligt att de vill ha mer kontroll över deras energianvändning. "Energiträdet" ger Sveriges konsumenter makten att ha en positiv inverkan på sin energianvändning, vilket tillåter dem att minska deras koldioxid fotavtryck och deras elfaktura, säger Kenneth Johansson, VD på KIC InnoEnergy Sweden

Psykologer inom beteendevetenskap från Stanford University har aktivt arbetat med Greenely för att få fram en fulländad lösning.

- Greenelys mobilapp bygger på beteendevetenskaplig forskning för att hitta de bästa sätten att hjälpa människor till att ändra sina beteenden för energibesparing. Samarbetet med Greenely har gett oss möjlighet till att skapa, och testa, förbättringar av kända energibesparingstekniker, säger Gregg Sparkman, Ph.D. forskare vid Dept. of Psychology, Stanford University.

Tjänsten har tidigare testats av närmare 700 hushåll i ett projekt tillsammans med Mälarenergi. Projektet har visat imponerande initiala resultat samt blivit nominerat av CIO Awards till årets mest hållbara projekt i Sverige 2015.

För SBAB:s bolånekunder innebär det en möjlighet att få ett interaktivt verktyg, som i initiala resultat påvisat en genomsnittlig energibesparing runt 10 %, genom fördjupad information och trendanalys av hushållens beteenden. Tjänsten planeras att lanseras och erbjudas till SBAB:s kunder före årsskiftet.

SBAB blir Greenelys första stora kund och erbjuder en unik möjlighet till förändring på stor skala genom att upplysa hundratusentals hushåll om deras energibeteenden. Redan med några få procent i energibesparing kan en oerhörd miljönytta uppnås tack vare den stora skalan på samarbetet.

- Givetvis är det oerhört roligt att en viktig aktör som SBAB valt att satsa på vår lösning. Det tyder på att det finns en tydlig efterfrågan från slutkonsumenter samt att allt fler bolag, även inom branscher som banksektorn utan någon tidigare naturlig koppling till hushållsenergi, är nu villiga att investera ekonomiskt i hållbarhet, säger Tanmoy Bari, VD på Greenely

Greenelys internationella marknadspotential ser väldigt positiv ut. Bolaget, som etablerades år 2014, får redan kundförfrågningar från intressenter utanför Sverige i bland annat Finland, Nederländerna och USA, mogna marknader som bolaget kommer att expandera till.

För mer information:
Greenely AB