Innovativt samarbete mellan Greenely och Pixii - tar hemmabatterier till nästa nivå

Greenely, en ledande aktör inom energioptimering, har tillsammans med det norska teknikföretaget Pixii inlett ett partnerskap för att erbjuda innovativa och kostnadseffektiva energilösningar för svenska hushåll. Genom detta samarbete kommer Pixiis avancerade batterilagringssystem att integreras med Greenelys tjänster, vilket skapar en unik upplevelse, som inte bara optimerar ditt hem utan även skapar nya intäkter.

Pixii Home har den senaste tekniken och prestandan som tillåter Greenely att kunna erbjuda en flexibel lösning till sina kunder där de också kan maximera sina intäkter från att vara med och balansera elnätet. Den snabba laddtekniken tillsammans med lokal aktivering och frekvensstyrning möjliggör för Greenely att dra nytta av flera stödtjänstmarknader (FCR & FFR) och säkerställa att Greenelys kunders batterier används där de ger mest avkastning.

Ett framträdande drag hos Pixii Homes batterilösning är dess anpassning till de nordiska förhållandena, med en välisolerad kabinett som även innehåller inbyggd värmeproduktion. Denna teknik garanterar att batteriet behåller sin prestanda även i kallare klimat, vilket möjliggör för Greenelys kunder att generera betydande intäkter under hela vinterhalvåret.

“Genom att batterierna reglerar frekvensen lokalt istället för centralfunktion, kommer det leda till högre intäkter i framtiden. Detta strategiska tillvägagångssätt säkerställer inte bara att våra kunder får en större del av intäkterna, utan de drar även nytta av betydande besparingar genom vår optimering av elpriser och de extra tjänster vi erbjuder. Resultatet är en lösning där kunderna kan uppleva både direkta och indirekta ekonomiska fördelar." säger Tanmoy Bari, VD och medgrundare av Greenely.

Samarbetet mellan Greenely och Pixii är ett svar på det växande behovet av hållbara energilösningar och representerar ett avgörande steg mot en grönare framtid. Genom att tillhandahålla en plattform för effektiv energilagring och användning möjliggör detta samarbete för hushåll att minska sitt beroende av traditionella energikällor och samtidigt sänka sina energikostnader.

"Vi är entusiastiska över att arbeta med Greenely, en ledare inom energihantering för hemmet i Sverige. Vårt partnerskap kombinerar Pixii Homes avancerade energilagring med Greenelys plattform för att göra energianvändningen mer effektiv i hem och samhälle. Detta steg framåt möjliggör för husägare att bättre kontrollera och optimera sin energikonsumtion. Det är ett praktiskt steg mot mer hållbart boende, vilket återspeglar vårt gemensamma åtagande för miljöansvar," säger Andreas Gronarz, chef för Pixii Homes division hos Pixii.

Installationen av de första batterierna hos Greenelys kunder kommer att inledas inom kort, vilket markerar början på en ny era av energioberoende för svenska hushåll.

Om Greenely:
Greenely är ett innovativt företag inom energibranschen som syftar till att engagera och hjälpa hushåll att spara energi och använda mer förnybar energi. Greenely erbjuder framtidens energiplattform för hemmet, där slutkonsumenter erbjuds möjligheten att minska sina energikostnader och samtidigt tjäna pengar genom att vara en del av lösningen för samhällets energibehov. Med sin användarvänliga app och energianalystjänster erbjuder Greenely en enkel och smidig väg för att övervaka, analysera och optimera energiförbrukningen.
www.greenely.se

Om Pixii:
Pixii är en snabbväxande leverantör av modulära och skalbara batteribaserade energilagrings lösningar för en rad olika marknadssegment. Med ett starkt engagemang för en hållbar framtid hjälper Pixii till att påskynda övergången till grön energi genom att möjliggöra effektiv integrering av förnybar energi, minska kostnader, utsläpp och miljöpåverkan. Pixii grundades 2018 av experter på energiomvandling och lagring med årtionden av branscherfarenhet. Företaget har sitt huvudkontor i Kristiansand, Norge, med ett snabbt växande team på ett ökande antal internationella kontor. 2023 utsågs Pixii till Norges snabbast växande teknikföretag i prestigefyllda Deloitte Technology Fast 50.
www.pixii.com