Mälarenergi & Greenely använder gamification för att ändra energibeteenden

Greenely, ett bolag från KTH Innovation, har skapat en ny mobilapplikation för att energieffektivisera Sveriges hushåll. Genom algoritmer och analyser av energidata från det smarta elnätet gör Greenely energibeteenden till en del av vardagen. Tjänsten är helt mjukvarubaserad och testas nu tillsammans med Mälarenergi hos ett hundratal kunder.

Greenely har skapat ett nytt sätt att förmå hushåll till ett smartare energianvändande via en mobilapplikation, utan krav på utrustning. Tjänsten bearbetar temperaturprognoser, hushållsförutsättningar och historiska trender med big data algoritmer för att visualisera hushållens energibeteenden via ett personligt levande energiträd.

- Att hushållen ska betala hundratals kronor för att få svårtolkad information om antal kWh som förbrukats känns dumt. Vi har valt att utveckla algoritmer som kan tolka den råa datan och presentera den på ett modern sätt samt göra den fritt tillgänglig 24/7, säger Tanmoy Bari, VD Greenely AB.

Tjänsten kommer nu att testas hos ett hundratal av Mälarenergis kunder. Syftet med projektet är att verifiera de möjliga storskaliga nyttorna vid användning av smarta elnät för Sveriges hushåll och energisystem. Projektet kommer att fortlöpa under 2015 där hushållens energibeteenden studeras.

För de utvalda testhushållen innebär deltagandet en möjlighet att få ett interaktivt verktyg som medverkar till energibesparingar på över 10 % genom fördjupad information och trendanalys i deras beteenden. Tjänsten förmår användarna att bli mer energismarta via personlig återkoppling och vägledning.

- Det blir inspirerande att arbeta både kundnära och i samverkan med ett engagerat gäng på Greenely. Här kan vi koppla ihop våra kunder, produkter och data med ny teknik och kundbeteenden inom produktutveckling. Det ska bli spännande att se hur testkunderna tar emot detta, det är ju i slutänden de som avgör om det blir en kommersiell produkt, säger Ove Fredriksson, marknadsstrateg Mälarenergi AB.

Greenely har uppmärksammat en stor brist på information hos hushåll gällande deras energibeteenden och har sett att flera tredjepartsaktörer såväl som energibolag försöker lösa problemet på ohållbara sätt. Ambitionen för bolaget är att digitalisera och revolutionera energibranschen med IT, på samma sätt som har gjorts i andra branscher.

- På senare år har det installerats över 100 miljoner smarta elmätare runt om världen som gör enorma mängder energidata tillgängligt via smarta elnät. Vi på Greenely ser en enorm potential att använda IT för energieffektivisering och förse hushållen med information som tidigare var oåtkomlig, fortsätter Tanmoy.

Bolaget har under året vunnit en rad utmärkelser i bland annat Smart Living Challenge, Årets utmanare i Business Challenge och vinnare av Årets unga affärsidé i Solna stad. Under året har ledningsgruppen besökt Silicon Valley i två omgångar och skapat relationer med forskare från Stanford University och dragit lärdomar från energimarknaden i Kalifornien som i många avseenden kommit längre än den svenska.

För mer information:

Fredrik Hagblom, medgrundare & Head of Operations, Greenely
    E-mail: fredrik.hagblom@greenely.se

www.greenely.se

Regioner

Greenely är ett bolag från KTH Innovation inkuberade under KIC InnoEnergy. Bolaget har mottagit investering från KTH Holding AB. Idag består bolaget av ingenjörer och forskare med tillhörande advisory board som kompletterar företaget. Bolaget grundades 2014 av Mohammed Al Abassi, Fredrik Hagblom och Tanmoy Bari.