Pilotprojektet Greenely Charge är en succé, Greenely når milstolpen med över 2500 uppkopplade laddboxar

Greenely, en innovatör inom smarta energilösningar, är stolta över att meddela att de har nått en betydande milstolpe genom att ha över 2500 uppkopplade laddboxar runt om i landet som kan vara del av ett virtuellt kraftverk. Denna prestation bekräftar Greenelys engagemang för att främja hållbar elektrifiering av Sverige.

Greenelys pilotprojekt där Greenely Charge medlemmar blir belönade när de möjliggör sin laddbox för balansering av Sveriges elnät, vilket också bidrar till en grönare och en mer hållbar energiframtid, har blivit en succé. Medlemmarna har uppskattat möjligheten att kunna ladda sina elbilar och samtidigt kunna bidra till att balansera Sveriges elnät.

- Vi är glada över att ha nått denna viktiga milstolpe och att tillsammans med våra användare kunna bidra med över 2500 laddboxar i ett innovativt virtuellt kraftverk för att balansera Sveriges elnät. Detta stärker vårt åtagande att främja stabilitet i elnätet och bidra till en hållbar framtid, Tanmoy Bari vd och medgrundare av Greenely.

Framgången hos pilotprojektet Greenely Charge har varit en avgörande faktor bakom denna prestation. Greenely Charge-projektet visar på hur teknologi kan spela en avgörande roll för att skapa en balans mellan att tillgodose kundernas behov av en enkel vardag med automatiseringar och att säkerställa en stabil elförsörjning. Medlemmarna belönas samtidigt med en flexibel ersättning som baseras på mängden laddning.

- Greenely Charge har överträffat våra förväntningar och blivit en succé. Vi är stolta över att erbjuda våra användare en pålitlig laddningsinfrastruktur och en bekväm lösning för deras elbilar, säger Tanmoy Bari.

Det Virtuella Kraftverket är ett nätverk av laddboxar som arbetar tillsammans för att stabilisera frekvensen i elnätet vid eventuella större frekvensavvikelser. Genom att fungera som en reservkraft, likt en försäkring, är det alltid redo att ingripa och säkerställa en stabil elförsörjning. Denna teknologi bidrar till en hållbar och effektiv användning av elnätet samtidigt som det främjar transformeringen till förnybar energi.

Läs mer om Greenely Charge här: https://greenely.com/sv/greenely-charge/

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Philip Eide, philip.eide@greenely.se

Om Greenely
Greenely är en innovatör inom smarta energilösningar. Med sin användarvänliga app och energianalystjänster erbjuder Greenely en enkel och smidig väg för att övervaka, analysera och optimera energiförbrukningen. Greenely är dedikerat till att göra energieffektivitet och förnybar energi tillgängligt för alla.