Greenfood ställer om – reducerar plast med 217 ton per år

Greenfood ställer om – reducerar plast med 217 ton per år

De senaste åren har Greenfood tagit flera viktiga steg framåt i arbetet med att skifta till hållbarare förpackningslösningar. Främst för att minimera miljöpåverkan men även för att förbättra produkternas funktionalitet. Tack vare nya förpackningsåtgärder minskas Greenfoods plastkonsumtionen med 217 ton/år.

Greenfood är på god väg mot en ännu hållbar plastanvändning. Målet är att minska plastanvändandet med 50% till 2025 samt att våra förpackningar ska vara 100% återvinningsbara (idag är vi på 99%). Dessutom ska nödvändig plast vara tillverkad av minst 80% förnybar eller återvunnen råvara inom 3 år.

Men det är inte tanken som räknas. Därför har Greenfood krokat arm med några av de mest innovativa förpackningspartners för att utveckla mer framtidssäkra förpackningslösningar som minimerar vår miljöpåverkan.

Rätt plast på rätt plats
Faktum är att plast i sig är inte nödvändigtvis är ett dåligt material. Tvärtom. Plast har flera goda egenskaper när det kommer till paketering. En bra förpackning skyddar och förlänger hållbarheten på produkter och minskar matsvinn. Men det gäller att använda plast där den gör nytta och samtidigt säkerställa att den kan återvinnas.

– Plastförpackningar kritiseras ofta för att vara en hemsk miljöbov, men samtidigt är de en viktig del av vår produkt, så det gäller att tänka smart och ständigt balansera för- och nackdelar ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Lisa Isakson, Head of Communication & Sustainability, Greenfood.

Tack vare Greenfoods förpackningsåtgärder minskas plastkonsumtionen med 217 ton/år.

Greenfood har några riktigt stolta siffror att dela med sig av.

• 10 miljoner Picadeli salladsskålslock i plast byts ut mot papperslock, med andra ord ca. ¼ av all lock i en första våg.
  • Daily Greens 2-pack avokodoförpackningar byter plasttråg till papperstråg av återvunnet papper.
  • En miljon salladsskålar i plast byts mot med pappersskålar.
  • En dryg miljon baguetter och wraps har fått en tunnare och mer miljövänlig cellulosafilm.
  • En miljon trekantssmörgåsar har minskat sin plastvolym i förpackningen med 93% genom att enbart ha ett ”plastfönster” i en pappförpackning istället för en plastförpackning.

Vill du snacka plast (eller icke-plast)?
Lisa Isakson, Head of Communication & Sustainability, Greenfood.
lisa.isakson@greenfood.se

Vi fullkomligen älskar hälsosam mat. Att göra den godare. Enklare. Bättre. Och mer tillgänglig. Passionen har gjort oss på Greenfood till en av Nordens ledande livsmedelskoncerner inom hälsosam mat och vi har en historik som sträcker sig 50 år tillbaka i tiden. Greenfood omsätter 5,3 miljarder kronor och har drygt 1500 anställda. Verksamheten är bred och med våra tre affärsområden är vi med i hela livsmedelskedjan – från odling, förädling och leverans till ögonblicket då konsumenten sätter gaffeln i sin mun. Greenfoods affärsområden är uppdelade i; Picadeli, Food Solutions och Fresh Produce. Varumärken inom koncernen är till exempel: Picadeli, Green Deli, Daily Greens, SallaCarte. Läs mer på www.greenfood.se