GroGro lanserar kampanjen #smakabarnmaten

Idag lanseras kampanjen #smakabarnmaten av food tech företaget och barnmatsuppstickaren GroGro för att uppmuntra barn och vuxna att tillsammans utforska smakupplevelsen av maten som vi serverar våra minsta, hemlagad som färdiggjord.

För att vuxna verkligen ska förstå barns upplevelse av färdiggjord mat måste vi prova den själva. Många föräldrar kanske rynkar på näsan och skulle kanske inte kunna tänka sig att smaka på en barnmatsburk som har stått på hyllan i två år. Men varför ska vi då servera det till våra barn?

“Den första tiden med mat är både en sensorisk och motorisk upplevelse för barnen. Och målet är såklart att barnet ska lära sig att tycka om sund mat, men också gilla den mat som resten av familjen äter. Och för att vi vuxna ska förstå vad det är barnen faktiskt smakar och upplever så måste vi själva smaka på barnmaten.”, Malin Bruset, grundare av GroGro

Med #smakabarnmaten vill GroGro sätta en högre standard i barnmatsindustrin. GroGro uppmuntrar sensorisk utveckling med smaker som stimulerar ett barns smaksinne, likväl som känsel, syn, lukt och hörsel. Smakrika matupplevelser som stimulerar alla sinnen och lägger grunden för en god relation till mat genom livet.

GroGro utmanar nu alla oavsett ålder att smaka på barnmaten som vi serverar våra minsta. Utforska dess konsistens, lukt, färg och smak. Gissa vilka ingredienser maten är gjord på, kan ni urskilja råvarorna som har använts?

Utmaningen #smakabarnmaten blir en smakresa för att utforska maten med alla sinnen med hela familjen. Kampanjen går också hand i hand med GroGros arbete med näring, hälsa och relation till mat under de första 1000 dagarna i livet. En kritisk period som lägger grunden för hälsan för resten av livet.

De som är modiga nog att smaka på barnmaten får gärna dela reaktioner och upplevelser av smaktesten, både av köpt och egenlagad mat, och använda hashtaggen #smakabarnmaten.

Barn förtjänar lika färsk och god mat som oss vuxna!

Läs mer om utmaningen på GroGros Instagram.