19 maj 2016: Internationell miljökonferens i Södertälje

Om matkvalitet, hälsa och miljö Välkommen till MatLusts och BERAS Internationals stora konferens som kretsar kring matkvalitet, hälsa och sambanden med vår tids centrala miljöfrågor.
Maten står för en stor del av vår miljöbelastning och har enorm betydelse för vår fysiska hälsa och vårt psykiska välbefinnande. Därför är en förändring av både matproduktion och -konsumtion en nyckelfråga för miljön såväl som för folkhälsan. Den 19 maj sprider och delar vi kunskaper och erfarenheter om mat och kosthållning som verktyg för utvecklingen av mer hållbara samhällen. Vi lyssnar till forskare och företag som diskuterar matkonsumtionens roll för välfärdssjukdomar, utmaningar som hållbara matsystem står inför och hur vi kan bidra till mer hållbara matsystem. Vi erbjuder också tre intressanta workshops.
Några av de frågor som kommer diskuteras är: • Vilka är sambanden mellan mat som är bra för planeten och bra för människan? • Vad innebär ett hållbart matsystem? Varför är dagens matsystem inte hållbart? • Vilka förändringar i konsumtionsmönster och kosthållning behöver äga rum för att möta miljömålen? • Hur kan olika aktörer (företag, offentlig sektor, akademi, civilsamhälle) bidra till utvecklingen av hållbara matsystem? • Vilka specifika mål inom hållbarhet och hälsa har företagen? Var har de framgångar och var stöter de på svårigheter? Vi välkomnar företag, beslutsfattare inom offentlig sektor och andra till en intensiv dag om hur vi främjar övergången till hållbara matsystem!
Anmäl dig och läs mer på www.matlust.eu