Saltå Kafé ger Sveriges bagare och konditorer en ekologisk utmaning!

Bildtext: Tårtan är prydd med en ekologiskt odlad Järnaros. Ett sätt för oss att visa sambandet mellan natur och mat.

På måndag startar Prinsesstårtans vecka för 6:e året i rad.

Under prinsesstårtans vecka skänker Sveriges bagare & konditorer 10 kr per tårta till kronprinsessan Victorias fond. Saltå Kafé utmanar branschen i kampanjen med att för varje såld ekologisk prinsesstårta skänka 20 kr per tårta, 4 kr per bakelse till kronprinsessan Victorias fond.

Det säljs ca 500 000 prinsesstårtor per år i Sverige.

Ursprunget till Sveriges mest sålda tårta är anslag, vaniljkräm, grädde och marsipan men ändå kan smaken och innehållet skilja totalt. När prinsesstårtan uppfanns av Jenny Åkerström för ca 80 år sedan beskrivs i prinsessornas kokbok hur tårtbottnar bakas, vaniljkräm kokas, grädde vispas och marsipan görs.

Med detta vill vi få alla konditorer i branschen att vilja visa att vi fortfarande kan baka som man gjorde förr- naturligt- helt utan tillsatser.

På Saltå kafé tillverkas klassiska bakverk från grunden med gediget yrkeskunnande helt ekologiskt. Precis som förr i tiden knäcker vi ägg, skiljer vitan från gulan, vaniljstång skrapas ur, kräm kokas och marsipanen tillreds på plats av mandelmassa, socker & honung.

Med denna kampanj kan kunder njuta med alla sinnen. Njutning för magen samtidigt som de värnar om miljön med ett gott samvete.