Utö Värdshus köper Utö Gästhamn

Utö Värdshus AB förvärvade den 12/3 Utömakarna AB. Därmed övergår ägande och drift av bland annat Utö Gästhamn till Utö Värdshus.

Utömarkarna AB startades av Per och Susanne Sandström, som genom åren expanderat verksamheten från enbart Utö Gästhamn och Utö camping till att även omfatta café, kiosk, cykeluthyrning och butiken Hamnmagasinet för mode och inredning, allt enligt ett väl sammanhållet koncept.

Förvärvet innebär att Utö Värdshus AB, som sedan tidigare driver Utö Värdshus med Utö Vandrarhem, Bakfickan samt Seglarbaren från och med nu övertar ägande och drift av alla affärsområden i Utömakarna AB. Det inkluderar följande verksamheter; Utö Gästhamn, Hamnboden, Hamnmagasinet och Utö Camping

- Vi har genom åren haft ett gott samarbete med Utö Värdshus ägare och känner stort förtroende för dem. Vi är glada över att kunna lämna över det företag vi byggt upp i deras händer och ser fram emot att se dem utveckla företaget i samma anda" , säger Per och Susanne Sandström, ägare av Utömakarna AB och Utöbor sedan 1979.

De nya ägarna planerar att driva rörelserna inom Utömakarna AB vidare enligt samma koncept och fortsätta att ta vara på den utvecklingspotential som finns.

- Köpet av Utömakarna AB känns som ett naturligt steg för oss. Dels för de synergier som uppstår både affärsmässigt och operativt, men också för att verksamheterna i Utö Värdshus och Utömakarna tillsammans ger oss en bredare plattform att verka från och i ännu högre grad kunna bidra till utvecklingen av Utö som destination, säger Stefan Guldstrand och Anders Malm, ägare till Utö Värdshus.

Vid frågor kontakta Anders Malm på 070-739 55 20 eller Stefan Guldstrand, VD, på telefon 070-739 55 00.

Utö är en av de största öarna i Stockholms södra skärgård. Utö ligger i Haninge kommun, cirka 16 kilometer nordost om Nynäshamn, och nås med passagerarfärja från Årsta brygga, samt sommartid även från Strömkajen.

Utö Värdshus är en året-runt öppen hotell- och konferensanläggning med gourmetrestaurang och plats för upp till 200 gäster. Inom verksamheten ryms även Utö Vandrarhem och Seglarbaren. Ägare är Anders Malm, Stefan Guldstrand och Ola Mattson.

Utö Gästhamn har plats för plats för 250 fritidsbåtar och där finns kiosk, duschar, bastu, tvättstugor och toaletter, likväl som färskvatten och sop- och miljöstation.

Hamnboden är knutpunkten i hamnen med café, kiosk, reception för betalning av hamnavgifter samt cykeluthyrning,

Hamnmagasinet är en smakfullt inredd säsongsbutik, fylld med kända varumärken för inredning och mode.

Utö camping ligger på gångavstånd från hamnen. Här finns egen sandstrand, toalett, dusch och diskmöjligheter.