En lodjursunge är född i Orsa Rovdjurspark

Orsa Rovdjurspark har fått en ny familjemedlem – en luden liten lodjursunge. Det är parkens nyalodjurspar som etablerades i Rovdjursparken så sent som under den gångna vintern som har blivit föräldrar.

Det var på mors dag den 29 maj som djurvårdare uppmärksammade små pip från halmbädden i kojan och då hade det gått 80 dagar sedan ihop släppet mellan Quatinka och den nya hane Loy. Lodjuren parar sig under senvintern och föder mellan 1-3 ungar, men det vanligaste är att föda en unge första gången. Det är ännu inte klart om loungen är en tjej eller en kille, eftersom personalen inte vill störa i hägnet då det är Quatinkas första unge. Klart är dock att den nyfödde krabaten kommer att få ett namn på årets bokstav I.

Lodjursmamma Quatinka är född den 25 maj 2013 på Skansen och kom till Orsa förra vintern. Pappa Loy är född den 24 maj 2012 på Kolmården och kom från Lycksele djurpark i februari. Loungen har precis börjat röra på sig och går nu tillsammans med sin mamma i parkens lodjurshägn.

Lodjur tycker likt andra kattdjur om att ligga högt, gärna på stenar eller taket till kojan, så att de har god överblick på området. För de som vill komma och titta är det störst chans att se lodjuren om man spanar i den bakre delen av området. Lodjurens hägn kallas i parken Catwalk och byggdes inför sommaren 2013. I utställningshuset finns information om Sveriges lodjur, stora glasfönster ut mot lodjurens hägn och lekstationer där man på ett interaktivt sätt kan lära sig mer om lodjuren.

Orsa Rovdjurspark är en temapark/rovdjurspark inom Grönklittsgruppen, som är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och omfattar följande anläggningar inom Camping, Temaparker och Skidanläggningar: Orsa Grönklitt, Orsa Rovdjurspark, Orsa Camping, Orsa Bowling, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping, Sagolandet Tomteland, Tänndalen, Grännastrandens Camping, Moraparken, Duse Udde Camping, Sunne Camping och Vattenpark samt Ansia Resort.

För mer information om Orsa Rovdjurspark, gå in på www.orsarovdjurspark.se

För att se film och ladda ner högupplösta bilder på lodjursungarna, gå in på:

För mer information kontakta gärna:

Sven Brunberg, djurparkschef Orsa Rovdjurspark/vd Rovdjurscentrum, tfn 070 273 72 02 sven.brunberg@orsarovdjurspark.se

Om Orsa Rovdjurspark

Orsa Rovdjurspark är Europas största Rovdjurspark med sina 325 000 kvm och ligger i Grönklitt utanför Orsa. Det är en unik anläggning med stora hägn för djuren i en naturlig miljö. Här lever skandinavisk brunbjörn, varg, lo, berguv och järv sida vid sida. I parken finns ett tiotal björnar. Här finns även brunbjörnsunderarterna Kamtjatkabjörn och Kodiakbjörn. På Tigerberget regerar Amurtigrar (populärt kallade Sibiriska tigrar). Parken har även världens största isbjörnsanläggning, Polar World, där isbjörnar lever i en världsunik anläggning. Leopard Center har både persisk leopard och snöleopard. Orsa Rovdjurspark är öppen alla dagar året runt.

• Semester

• djur
  • orsa grönklitt
  • orsa rovdjurspark
  • sommar

Grönklittsgruppen är ett av Sveriges snabbast växande turismföretag och omfattar följande anläggningar inom:

Skid- och konferensanläggningar: Orsa Grönklitt, Tänndalen, Mora Parken och Ansia Resort.
Temaparker: Orsa Rovdjurspark och Sagolandet Tomteland.
Camping inom Svenska Campingpärlor: Gränna Camping, Duse Udde Camping i Säffle, Sunne Camping och Sommarland, Rättviks Camping, Siljansbadets Camping i Rättvik, Mora Camping, Orsa Camping och Ansia Resort i Lycksele.