Nytt magiskt spår på fjället – Fjällslingan

Nu öppnas ett nytt längdspår i Tänndalen – på fjället ovanför Hamra.

– Det här blir perfekt för våra dag- och veckogäster, säger en nöjd Peter Jonasson, platschef Tänndalen.
Med start måndag 12 februari kommer en slinga på tre kilometer att finnas uppe på fjället, en sträckning som bjuder på lätt och fin skidåkning, med en fantastisk utsikt.
– Det fina med det här spåret är närheten. Det finns flera fjällspår i omgivningarna, men inget med sådan närhet till Hamra och Ski Lodge. För att ta sig upp till spåret är det bara att sätta sig i Hamra Komfort eller i släpliften. Man är praktiskt taget uppe på fjället direkt.

Peter ser många fördelar med att ha ett fjällspår i direkt anslutning till den alpina verksamheten.
– Vi kan erbjuda en upplevelse till, där vi tillgängliggör fjället för fler människor. Vi märker att intresset för längdåkning bara ökar, och det här blir ett bra alternativ för både våra vecko- och daggäster. Vi vet också att våra veckogäster gärna alternerar mellan alpin åkning och längd. Då blir det här perfekt för dem, med bästa läge från Ski Lodge, direkt upp till spåret. En del av våra gäster kommer säkert också att vilja avsluta en dag i backen med en kortare runda på fjället. Eller om man som sällskap eller familj väljer att ta liften upp tillsammans, för att sen göra olika val av skidåkning, och kanske sammanstråla för en lunch eller fika. På det här sättet får vi alpint och längd att smälta ihop. En annan fördel är kopplat till det vädermässiga. De dagar det är kallare i dalen är det idealiskt att ha ett fjällspår på toppen att erbjuda.

Det nya spåret kommer att underhållas säsongen ut, ända in i maj månad.
– Det är väldigt mycket vinter kvar i Tänndalen. Det här nya spåret blir ett bra tillskott i vår redan starka skidprodukt. Det är många, från när och fjärran, som älskar vår skidåkning i Tänndalen.