Två tigerungar är födda!

Orsa Rovdjurspark vill med sin verksamhet bjuda in till ett nyfiket lärande, med fokus på flera djurarter som kämpar för sin existens i världen.
– Det största av allt är när det föds nya ungar i parken, säger Johanna Berglund, djurvårdare. Och nu är vi jättestolta över att kunna berätta att vår tigerhona Zaria har fött två ungar.

Djurvårdarna i rovdjursparken i Orsa Grönklitt har med nyfikenhet och spänning följt den dräktiga honan Zaria i Tiger Mountain, byggnaden där tigrarna huserar, högst upp på berget.
– Några dagar efter beräknat födelsedatum kunde vi både se och höra ungarna, det var väldigt stort att få uppleva. Den 25 januari lyckades vi stänga undan modern för en stund, för att kunna gå in i utrymmet där de bor. Det gick väldigt bra, vi kunde hälsoundersöka, chipmärka och könsbestämma dem. Det visade sig vara en av varje kön och ungarna var i mycket god kondition. Själva födslarna skedde den 17 januari.

Zaria och tigerungarna har det nu väldigt lugnt på dagarna, de bestämmer själva om de vill vara kvar i de inre rummen i Tiger Mountain, eller om de väljer att gå ut mot de publika delarna, tigervisningen, där man som besökare kan följa de aktiviteter som pågår.
– Det har varit en mycket bra första period för tigerungarna, som ännu inte öppnat ögonen. Så fort de gjort det, vilket sker snart, kommer springet att öka inne i tigerhuset. De blir då synliga på ett helt annat sätt. Pappan Yegor rör sig däremot som vanligt inne i tigerhägnet.