600 GROHE-produkter får miljödeklaration (EPD)

600 GROHE-produkter får miljödeklaration (EPD)

EPD är en deklaration som medför transparens gällande produkters miljöpåverkan och möjliggör jämförelser i och med att data delas. Nu får 600 av GROHE:s produkter miljödeklarationen EPD.

Environmental Product Declarations (EPD:s) anses av Europeiska kommissionen som ett lämpligt sätt att utvärdera hållbarhet. Att öppet deklarera produkters miljöpåverkan i såväl tillverknings- som bygg- och driftsfasen är något som kunder efterfrågar. För att ge sina kunder den transparensen angående det ekologiska fotavtrycket för sina produkter kommer GROHE att släppa EPD:er för 18 produktgrupper. Det täcker mer än 600 enskilda produkter. Inledningsvis gäller det tvättställs- och köksblandare, termostater och duschstångset.

En andra våg kommer att följa i slutet av oktober 2022 och kommer att omfatta beröringsfria armaturer, handduschar, installationssystem och spolplattor.

Transparens för att främja hållbara byggprojekt
En EPD är ett omfattande, oberoende verifierat och registrerat produktpass. Den rapporterar transparenta och jämförbara data om miljöpåverkan från en produkts livscykel (Life Cycle Assessment). Livscykeln beaktas från utvinning av råmaterial till produktion och sedan användningsfasen till bortskaffande, inklusive påverkan av de enskilda transportvägarna.

Tomas Kvillström, Leader, Commercial Regulation, LIXIL EMENA, understryker hur viktigt det är att analysera en produkts hela livscykel:

– Användningsfasen är en extremt viktig aspekt, som alltför ofta försummats av industrin i tidigare miljödeklarationer. Den långa användningsfasen för våra produkter är den främsta drivkraften för vatten- och energiförbrukning och därför av avgörande betydelse för fastighetsförvaltare och hotelloperatörer i synnerhet. Denna kunskap är inte bara grundläggande för våra kunder, utan även ett bra riktmärke för oss för att ytterligare öka hållbarheten i vår värdekedja och för våra produkter, säger Tomas.

Med tanke på det faktum att koldioxidutsläpp från byggbranschen utgör nästan 40 procent av de globala koldioxidutsläppen, blir kunskap om en byggnads miljöpåverkan en nyckel i arbetet mot den nödvändiga och akuta gröna omställningen.

– EPD:erna förenklar för beställaren att ha koll på klimatavtrycken och de kan därmed välja de bäst anpassade produkterna för sin verksamhet och för miljön. Utöver att vi på GROHE arbetar väldigt ambitiöst med vår egen klimatpåverkan och har högt ställda krav på oss själva så känns det självklart att även underlätta för andra, i det här fallet beställarna, att hålla koll på sin klimatkalkyl, säger Ulf Fogelström, Sverigechef på GROHE.

Du kan se alla EPD:er här