Design och hållbarhet i fokus: GROHE presenterar innovativa kökslösningar på ISH

Just nu pågår ISH, världens ledande mässa för vatten, värme, energi och luftkonditionering. Årets upplaga fokuserar på hållbar vatten- och elförbrukning i byggnader. På mässan presenterar GROHE bland annat sina uppdaterade och innovativa lösningar för köket, med fokus på design och hållbarhet.

Mellan den 11 och 15 mars pågår den världsledande branschmässan ISH i Frankfurt, Tyskland. Under veckan kommer sanitetsleverantören GROHE att presentera flera av sina innovativa lösningar för det smarta och moderna köket. GROHE har det senaste året arbetat strategiskt för att bidra till den digitala och hållbara utvecklingen av sanitetsindustrin. Det arbetet har legat till grund när GROHEs kökslösningar fått nya innovativa funktioner.

– Alla produkter, innovationer och aktiviteter från GROHE är baserade på vårt ställningstagande att vara aktivt involverade i hantering av vatten med inriktning på framtiden. Det handlar om att hitta svaren på de mest brådskande problemen i vår tid. Vid årets ISH kommer vårt stora fokus att ligga på vilka lösningar som GROHE kan bidra med på alla områden inom vattenförvaltning, säger Michael Rauterkus, vd på GROHE.

Kort om GROHEs köksprodukter som presenteras på ISH 2019:

GROHE Blue Home: Nu ännu smartare
Smarta lösningar till hemmen blir allt trendigare – och med nya GROHE Blue Home är det lättare än någonsin att få utsökt och filtrerat vatten, stilla eller kolsyrat, direkt ur kranen. Nu går det nämligen att via GROHE ONDUS-appen kontrollera när både filter och kolsyrecylinder behöver bytas ut. Med GROHE Blue Home slipper du köpa vatten på flaska då både stilla och kolsyrat vatten finns att tillgå direkt ur kranen. Förutom att vara ekonomiskt och smidigt är det dessutom fördelaktigt för planeten som skonas från plastflaskors och burkars negativa inverkan på miljön.

GROHE Blue Professional: Bubbelvatten direkt ur kranen på kontoret
GROHE Blue Professional erbjuder kylt och filtrerat vatten att avnjuta direkt från kontorets köksblandare. Vattensystemet ger medarbetare filtrerat och kylt vatten på sex till tio grader i tre olika varianter: stilla, medium eller bubblor. Med en Blue Professional kan små till medelstora bolag både underlätta för sina medarbetare samt skona miljön.

GROHE Blue Pure: Kranvatten av högsta kvalitet – var som helst
GROHEs Blue Pure-kranar kommer med en toppmodern filterteknik från filtertillverkaren BWT. Den finns i två olika versioner och garanterar maximal smak och säkerhet direkt från kranen. Activated carbon-filtret förbättrar smaken avsevärt och tar bort klor, biocider och bekämpningsmedel från vattnet. Jämfört med Activated carbon-filtret så avlägsnar Ultrasafe-versionen även bakterier, vilket gör att vatten som vanligtvis inte skulle kunna drickas i områden med dålig vattenkvalitet nu går att dricka direkt ur kranen.

GROHE Kitchen Solutions: Optimera ditt kök
Kvalitet, funktionalitet, hållbarhet och design karaktäriserar GROHEs köksportfölj. Ytan kring kökshon är den som används mest i köket, varför GROHE erbjuder individuella systemlösningar för hela arbetsområdet runt kökshon. GROHE ökar nu sitt utbud av GROHE Composite Sinks med färgerna Granite Black och Granite Gray. Perfekta att matcha med GROHE Kitchen Colors-kranar i Chrome och SuperSteel. Kitchen Colors sätter färg på köket via exklusiva färg-finishar på utvalda kranar och diskhoar. Finishen är tre gånger så tålig som Chrome och tio gånger så tålig mot repor. Vilket gör att kranarna och diskhoarna inte bara ser bra ut, utan även klarar av de allra tuffaste förhållandena. För att fullborda sin portfölj med lösningar för området runt kökshon presenterar GROHE också sitt nya avfallssystem Made-to-Measure Waste Systems. Avfallssystemet passar perfekt under diskbänken och är anpassat för att matcha GROHE Blue och GROHE Red. Det nya systemet är smidigt att installera och designat för att ge det utrymme resterande lösningar under diskhon kräver, vilket gör att fristående avfallsbehållare som är opraktiska och ofta omständliga snabbt blir överflödiga.

GROHE SmartControl Kitchen: Precision och kontroll i fingerspetsarnaGROHEs populära SmartControl finns nu även för köket. En intelligent knapp på kranen ger användaren helt nya möjligheter. Med endast ett knapptryck högst upp på kranen startas och stoppas enkelt vattenflödet tack vare den intuitiva SmartControl-funktionen. Med knappen kan man dessutom justera mängden vatten från sparsamma Eco till den kraftfulla strålen Jet.

GROHE SmartControl Kitchen kommer med ytterligare två bekväma funktioner som gör vardagslivet enklare. Dels ett utdragbart munstycke som ger maximal flexibilitet, samt GROHE Magnetic Docking, en stark magnet som varsamt för munstycket tillbaka till sin utgångsposition efter användning.

För mer information, vänligen kontakta:
Christina Holmberg, Marketing Manager
Mail: christina.holmberg@grohe.com

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsinki.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyo Börsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.

Om LIXIL
LIXIL är en global ledare inom bostads- och byggbranschen. Vår unika portfölj omfattar allt från teknik som revolutionerar hur vi interagerar med vatten i våra dagliga liv, till ett komplett sortiment av produkter och tjänster för hus och större arkitektoniska projekt. Våra varumärken inkluderar LIXIL, INAX, GROHE, American Standard och Permasteelisa, vilka alla levererar starkt inom vatten, kök, bostäder och byggteknik och är ledare inom de industrier och regioner där de är verksamma. LIXIL verkar i mer än 150 länder och sysselsätter över 70 000 personer, och kombinerar funktion, kvalitet och design för att göra människors liv bättre och mer njutbart - var de än är.

Kistagången 12 • 164 40 Kista • Telefon: +46 77 114 13 14 • www.grohe.se