GROHE-fabrik i Thailand utsedd till Sydostasiens mest hållbara produktionsanläggning

Det tyska byggnadsrådet för hållbarhet (DGNB) har tilldelat GROHEs produktionsanläggning i Klaeng, Thailand ett silvercertifikat. Certifieringen är ett resultat av den hållbara investering som gjordes på anläggningen i 2017. Efter ombyggnationen klassas den nu som den mest hållbara produktionsanläggningen i Sydostasien, av sitt slag. Fabriken belönades med certifikatet under BAU, en av världens ledande mässor för arkitektur, material och system.

Redan i planeringen av expansionen och ombyggnationen av fabriken beslutade GROHE att implementera flera hållbarhetsåtgärder. Detta i syfte att leva upp till DGNBs standard för silvercertifiering. Klimatkonceptet inkluderar bland annat värmeisolering i taket för att minska långvågsstrålning. Det bidrar också till förbättrad termisk komfort i fabriken som saknar luftkonditionering. GROHE tillämpar istället en naturlig ventilation. Tryckskillnaderna mellan byggnadens tillförsel och uttömning av luft möjliggör ett kontinuerligt luftbyte, vilket håller rummets temperatur på en bekväm nivå. Som ett resultat behöver GROHE därför ingen energikrävande luftkonditionering.

Hållbara lösningar
Solcellspaneler har installerats på fabriksbyggnadens tak, en yta på 12 000 kvadratmeter. Det minskar CO2-utsläppen med cirka 1000 ton per år. Samma höga hållbarhetskrav gäller även vattnet. Avloppsvattnet från fabriken är biologiskt behandlat, vilket ger samma kvalitet som duschvatten. Detta vatten återanvänds sedan för bevattning och spolning.

– GROHE tillämpar omfattande hållbarhetsåtgärder i sina projekt bland annat vid byggandet av nya produktionsanläggningar. DGNBs silvercertifikat är ett imponerande bevis på detta då det erkänner den framgångsrika balansen mellan en byggnads höga ekonomiska, ekologiska, sociokulturella och funktionella kvalitet. Jag är glad att vår GROHE-anläggning uppfyller dessa parametrar och idag klassificeras som den mest hållbara anläggningen i sitt slag i Sydostasien, säger Thomas Fuhr, koncernchef på GROHE och styrelseledamot med ansvar för hållbarhet.

Projektet designades och leddes av arkitektkontoret OIA (Office for Interior & Architecture Co., Ltd.) tillsammans med energi- och klimatkonsulten EGS-plan (Bangkok) Co., Ltd. som också ansvarade för certifieringsprocesse

Hållbarhet är viktigt för GROHE
Under flera årtionden har det globala varumärket för innovativa hygienprodukter haft kvalitet, teknik, design och hållbarhet som prioritet. Att sträva efter de bästa lösningarna ur ett hållbarhetsperspektiv är en del av företagets DNA. GROHE arbetar konsekvent med en 360-graders hållbarhetsstrategi. Denna omfattar verksamhetsområdena för anställda, leverantörer, växter, processer, produkter och bidragandet till samhället i lika stor utsträckning. GROHE följer också FN:s 17 hållbara utvecklingsmål (SDG). Dessa inkluderar till exempel tillgänglighet och hållbar förvaltning av vatten och sanitet (SDG 6). Läs mer om GROHEs hållbarhetsinitiativ på www.grohe.com/sustainability

För mer information, vänligen kontakta:
Christina Holmberg, Marketing Manager
Mail: christina.holmberg@grohe.com

Om DGNB
DGNB grundades 2007 och är idag Europas största nätverk för hållbart byggande med omkring 1 200 närstående organisationer. Föreningens mål är att främja hållbarhet inom bygg- och fastighetsbranschen och skapa medvetenhet om hållbart byggande hos den bredare befolkningen. Med DGNB:s certifieringssystem har den oberoende ideella organisationen utvecklat ett planerings- och optimeringsverktyg för att utvärdera hållbara byggnader och stadsdelar som bidrar till att förbättra byggnadsprojektens konkreta hållbarhet. Läs mer på https://www.dgnb.de/en

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgångbekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer påwww.grohe.com