GROHE inleder samarbete med Yrkes-SM i Karlstad

GROHE inleder samarbete med Yrkes-SM i Karlstad

För att bidra till unga installatörers utveckling inleder GROHE ett samarbete med Yrkes-SM i Karlstad. Detta är en viktig pusselbit i det större initiativet GROHE GIVE vars syfte är att rusta installatörer inför framtiden genom kunskap och träning. Evenemanget går av stapeln på Tingvalla Sportcenter den 23–25 april 2024.

Yrkes-SM är Sveriges största satsning för att exponera och öka intresset för yrkesutbildningar både på gymnasial- och eftergymnasial nivå, men också för vuxna som vill sadla om eller vidareutbilda sig. Under nästa år arrangeras eventet i samarbete med Karlstads Kommun och Region Värmland och under tre dagar erbjuds besökare att träffa företag och se när Sveriges yrkesskickligaste ungdomar gör upp om SM-titeln i en rad olika yrkeskategorier.

– Ingen kunde varit gladare än jag att Yrkes-SM äntligen kommit till Karlstad. Det är den ultimata mötesplatsen för yngre att knyta värdefulla kontakter inför arbetslivet, men också en optimal möjlighet för de som är intresserande av en vuxenutbildning. Alla som kan borde ta sig tiden att komma förbi – från föräldrar, jobbsökande till lokala företagare. Jag hoppas på en folkfest och spännande tävlingar, säger Jan Johansson, Projektledare Yrkes-SM Karlstad.

När GROHE inleder samarbetet och partnerskapet med Yrkes-SM ligger fokus på möten och interaktion med framtidens installatörer.

­– Idag råder det stor brist på installatörer inom VVS-branschen. Därför känns det väldigt kul att vi kan bygga broar mellan studenter och företag, precis som vi ämnar göra med GROHE GIVE. För oss är det viktigt att lyssna på vad dagens unga tycker och tänker. Det stora målet är självklart att fler ska vilja fullfölja en karriär inom sanitetsindustrin, säger Christina Holmberg, Leader, Marketing Sweden, LIXIL EMENA.

Läs mer om Yrkes-SM i Karlstad här och hitta mer information om GROHE GIVE här.

GROHE är ett ledande globalt varumärke för kompletta badrums- och kökslösningar. Sedan 2014 har GROHE varit en del av LIXIL:s starka varumärkesportfölj, en tillverkare av banbrytande vatten- och husprodukter. För att erbjuda “Pure Freude an Wasser” är varje produkt baserad på varumärkets värderingar inom kvalitet, teknologi, design och hållbarhet. Varumärket erbjuder livsförbättrande produkter och tjänster genom sina dedikerade portföljer GROHE QuickFix, GROHE Professional och det exklusiva undervarumärket GROHE SPA. Alla dessa tillgodoser de specifika behoven hos GROHE:s professionella affärspartners och deras olika målgrupper. Med vatten som kärnan i sin verksamhet bidrar varumärket till LIXIL:s Impact Strategygenom en resursbesparande värdekedja: från CO2-neutral* produktion, borttagning av onödig plast i produktförpackningar, ända till vatten- och energibesparande produktteknologier som GROHE Everstream, en vattenåtervinnande dusch. Tack vare hybridkommunikationsekosystemet GROHE X ger varumärket ytterligare impulser till branschen. Oavsett om det är digitalt på varumärkets upplevelsehub, fysiskt eller hybrid i GROHE X Brand & Communication Experience Center i Hemer, Tyskland eller på väg med GROHE X Motion Trucks, kopplar varumärket samman människor för att bidra till LIXIL:s syfte att "göra bättre hem till verklighet för alla, överallt".

*inkluderar CO2-kompensationsprojekt, mer information finns på grohe-x.com/sustainability

LIXIL (TSE Code 5938) tillverkar banbrytande vatten- och bostadsprodukter som löser vardagliga utmaningar och förverkligar ett bättre hem för alla, överallt. Med vårt japanska arv, skapar vi världsledande och innovativ teknik för att skapa högkvalitativa produkter som förvandlar hemmet. Men vad som gör LIXIL unikt, är hur vi gör det; genom meningsfull design, en entreprenörsanda, ett engagemang att förbättra tillgängligheten för alla och en ansvarsfull tillväxt. Vår strategi kommer till liv genom branschledande varumärken inklusive INAX, GROHE, American Standard och TOSTEM. Cirka 55,000 kollegor är verksamma i mer än 150 länder och stolta över att få tillverka produkter som berör mer än en miljard människors liv varje dag.