GROHE ger sina fem bästa tips på hur man med stora eller små medel kan uppdatera hemmet för att få en lyxig känsla

GROHE tipsar: 5 enkla knep för att uppnå lyxkänsla i hemmet

Hösten närmar sig sakta och en längtan efter att uppdatera hemmets vrår efter semestern är inte ovanlig. Det kan handla om att höja värdet inför en försäljning eller göra det fint för sig själv och familjen. GROHE ger därför sina fem bästa tips på hur man med stora eller små medel kan uppdatera hemmet för att få en lyxig känsla.

I en undersökning från GROHE uppger en majoritet av svenskarna att modernitet och hotellkänsla är det mest eftersträvade när det kommer till badrumsinredning. Någonting som ofta är genomgående för hela hemmet, inte bara badrummet. Vare sig det gäller att köpa nytt porslin, byta ut badkaret eller kasta ut din gamla matta så är alla åtgärder som kan lyfta vilket hem som helst. Men hur får man egentligen till den där lyxiga känslan som hotell ofta förmedlar i sitt hem? Sanitetsleverantören GROHE ger sina bästa fem tips.

– Vi vet att många svenskar har tillbringat mycket tid hemma i sommar och kanske äntligen har möjlighet att ta tag i sina renoveringsdrömmar. Även om det bara handlar om små ytliga uppfräschningar. Att uppdatera sitt hem behöver dock inte alltid bara vara fint för ögat, tekniken utvecklas konstant och att byta ut sin dusch eller köksblandare kan lyfta hållbarheten i hemmet med hästlängder, säger Christina Holmberg, marknadschef på GROHE Sverige.

5 tips för att få en lyxig känsla i hemmet:
1. Textilier
Detta är ett utmärkt exempel på hur små medel kan göra under. Två typiska detaljer som återfinns i nästan alla finare hotellrum är gardiner som sträcker sig från golv till tak och stora mattor. Ge valet av textiler lite extra omtanke och se till att färgerna matchar med resten av rummets detaljer. Ett bra tips är att köpa gardiner i en färg som smälter ihop fint med väggfärgen.

2. Belysning
En snygg lampa som går bra ihop med resten av hemmet kan sätta tonen för hela inredningen. En stor och maffig taklampa inger en lyxig känsla, vare sig det är en kristallkrona eller en annan variant. Ett grundtips är även att ha minst fem ljuskällor i varje rum. Bra belysning gör att rummet känns större och ger en mer sofistikerad känsla när det blir mörkt.

3. Badrumsdetaljer
Badrummet är ett av de rum vi spenderar mest tid i. Varför inte ge det lite extra kärlek? Ett badrum kan få ett lyft av att endast byta ut handdukarna, men om du går i renoveringstankar finns det några saker som enkelt skapar en lyxig känsla. En regnskogsdusch lyfter vilket badrum som helst, det ser inte bara lyxigt ut - det känns även lyxigt. Har du ett stort badrum är ett fristående badkar också någonting som är värt att satsa pengarna på för att uppnå en förfinad atmosfär.

4. Minimalism
”Less is more” är en bra regel att leva efter när det kommer till antal prylar i hemmet. Ordning och reda är grundpelaren när det kommer till lyxig inredning. Var sak har sin plats. Minimalismen kan även spela in vid val av färg på väggar och möbler. Att koordinera väggfärg, sänggavel och matta tillsammans i sovrummet så att alla nyanser smälter ihop ger ett väldigt ordningsamt och lugnt uttryck.

5. Köksdetaljer
Köket är enligt många hemmets hjärta. Ett ställe för familjen att laga mat tillsammans och umgås. Att lägga pengar på köket i en renovering är oftast alltid värt det. Lyxiga gadgets kan både förenkla vardagen men också ge den där extra lyxkänslan. Varför inte installera en mässingskran som matchar bra med matchande knoppar på köksluckorna. Eller en kolsyrekran som inte bara känns lyxig men som även reducerar användandet av plast.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com