GROHE tipsar om svenska hotell med särskild snygg badrum-och köksinredning

GROHE tipsar: Hotellen du ska besöka för renoveringsinspiration

Renoveringssugen? Slå två flugor i en smäll och ta tillfället i akt för inspiration på hemestern. Hotellkänslan inspirerar många svenskar när det kommer till inredning. Så varför inte hälsa på några av landets vackraste hotell nu i sommar? Till exempel Niehku Mountain Villa i hjärtat av Lappland, Kåseholms slott i Skåne eller Downtown Camper i Stockholm. GROHE tipsar om svenska hotell med särskild snygg badrum-och köksinredning.

Hemmets hjärta, även känt som köket, är för många familjer mittpunkten i boendet och en naturlig samlingsplats. Istället för att gömma undan matlagningen har rummet centrerats och blivit mer levande. Och om gäster kommer över vill därför många att köket ska vara en inbjudande sällskapsyta. Badrummet däremot är desto mer privat, en frizon i hemmet och en allt mer given plats för avkoppling.

– Renoveringar hemma såväl som i sommarhus spås öka kraftigt i sommar då de flesta svenskar kommer att byta ut semesterresan mot en semester på hemmaplan. Vi har redan sett en ökad efterfrågan på produkter som passar för hemmafixaren. För att uppnå känslan som eftersöks vid renovering är det viktigt att sätta upp tydliga visioner. Ett tips för att hitta inspiration är att besöka några av Sveriges vackra hotell. Det är nämligen så många som 17 procent av svenskarna som vill ha hotellkänsla i badrummet. GROHE återfinns på flera håll i landet och dessutom i olika stilar skapta för att inspireras av, säger Christina Holmberg, marknadschef på GROHE Sverige.

Hit ska du resa på hemestern för badrums-och köksinspiration
Downtown Camper – Toppmodernt hotell med lyxiga rum beläget i centrala Stockholm. Om du har en minimalistisk inredningsstil och är ute efter enhetlig design är det hotellet för dig. Funktionella ytor, raka linjer och mörk accentinredning genomsyrar badrummen.

Kåseholms slott – Anrikt 1600-talsslott med historiska rum beläget i södra Skåne. Slottet har rustats upp omsorgsfullt och resultatet av renoveringen är både modernt och klassiskt. I den omtalade Bistro Ladan som ligger på ägorna har köket fått en makeover med köksinredning från Ballingslöv och kranar från GROHE. Utöver toppmoderna kökslösningar präglas köket av naturfärgade träinslag, öppna ytor och vacker belysning.

Niehku Mountain Villa – Unikt hotell som håller en hög arkitektonisk nivå precis vid Riksgränsen. Hotellet har till och med vunnit Unesco Prix Versailles för Europas bästa hotellinredning. Här får gäster ta del av utvalda duschmunstycken och handkranar från serien GROHE Essence samt GROHE Euphoria i färgen ”Hard Graphite”. Inredningen inspireras av den mäktiga omgivningen och badrummen genomsyras av mörk sten och naturnära detaljer.

Bilaga

Om du föreställer dig ditt drömbadrum, vilket av följande designalternativ stämmer bäst in på det?

Total Kvinnor Män
Modernt, marmor och mässing 17% 19% 15%
Minimalistiskt med hotellkänsla 17% 18% 17%
Naturligt, avskalat med trä 9% 10% 8%
Marint, blåvitt med inslag av trä och ränder 7% 5% 9%
Romantiskt franskt med vita snickerier 6% 8% 4%
Trendigt, svart 6% 5% 6%
Exotiskt med marockansk marmor 5% 5% 5%
Färgglatt, art deco 4% 4% 3%
Industriellt med betong 4% 4% 4%
Kubistiskt med raka linjer 2% 1% 2%
Mönstermix 1% 1% 1%

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget Ipsos Norm på uppdrag av GROHE. Undersökningen genomfördes den 24–31 januari 2020 i form av en webbenkät. Sammanlagt har 1000 svenskar deltagit i åldrarna 18 år och äldre. Resultatet är statistiskt säkerställt och riksrepresentativt.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com