GROHE TIPSAR: Så höjer du priset på din bostad innan försäljning

GROHE TIPSAR: Så höjer du priset på din bostad innan försäljning

Går du i säljtankar och vill förbättra dina chanser till en bra försäljning? Då är du inte ensam. Början av hösten är nämligen den årstid då flest svenskar väljer att sälja sin bostad. Därför tipsar sanitetsleverantören GROHE tillsammans med SkandiaMäklarna nu om fem enkla åtgärder för ditt kök och badrum som får din bostad att stiga i värde.

Att renovera sin bostad kan snabbt bli en dyr investering. En som helst undviks, speciellt när flyttlasset snart bär av. Det många inte vet är däremot att det går att uppnå en ny och fräsch känsla med enkla medel och utan att spendera en förmögenhet.

– Det är fullt naturligt att vilja lägga allt fokus på det nya boende och inte rusta upp det gamla. Men med ett par enkla åtgärder i kök och badrum kan du få värdet att stiga på din bostad, vilket ger dig mer pengar att spendera på din nya bostad, säger Christina Holmberg, PR & Communications Manager på GROHE.

Det kan vara svårt att veta hur man ska prioritera när det kommer till att förbereda sin bostad inför en försäljning. Det kan vara allt från att veta vilket rum som köpare tittar lite extra på till att veta vilka detaljer som ger bostaden ett lyft.

– Många av de intressenter jag möter vill köpa bostäder som inte kräver renoveringar. Mitt bästa tips är därför att våga spendera en mindre summa på bostaden innan den läggs ut för försäljning. Prioritera däremot vad som är viktigast så att det potentiellt lönar sig i slutändan, säger Alexander Bergh, fastighetsmäklare på SkandiaMäklarna Norrköping.

Fem tips för att höja priset på din bostad innan försäljning

1. Satsa på detaljerna
    Man behöver inte byta ut hela köket bara för att det ska upplevas som nytt. Eftersom köket är ett rum som många köpare vill sätta sin egen prägel på räcker det i många fall med att snygga till några detaljer. Det kan vara så lätt som att byta kökshandtag på köksluckorna eller blandare.

2. Välj neutrala färger
    Slitna väggar och udda färger kan ge ett rörigt intryck, dämpa helhetskänslan och ta fokus från bostadens många fördelar. Därför kan det vara värt att måla om slitna väggar med en ny färg. Dock är det viktigt att tänka på att potentiella köpare enkelt ska kunna se sig själva i bostaden vilket underlättar om väggarna är neutrala. Nymålade och fina ytskikt tenderar att öka värdet på bostaden.

3. Prioritera badrummet
    En hel badrumsrenovering kan vara både kostsam och tidskrävande. Därför är det viktigt att se över detaljer så som duschmunstycke och toalettsits. Det är de mindre detaljerna som inte kostar allt för mycket att byta ut men som gör en hel del för helhetsintrycket.

4. Optimera utrymmet
    En av de viktigaste faktorerna för en lyckad försäljning är att få lägenheten att kännas rymlig, inte minst nu när hemmet även har blivit en arbetsplats för många. En regel man bör följa är att en fjärdedel av allt man har hemma ska vara borta inför visningen.

5. Belysning
    Det kan vara bra att förstärka belysningen genom att addera en eller två ljuskällor inför en visning. Därför kan det räcka med att byta till starkare glödlampor i de ljuskällor man redan har. Det gäller särskilt för utrymmen så som hallen och andra rum som vanligtvis kan kännas något mörka och trånga.

För mer information, vänligen kontakta:
    Christina Holmberg, PR & Communications Manager Nordics

Mail: christina.holmberg@grohe.com

GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter och har totalt över 7,000 anställda i 150 länder – varav 2,600 av dem är baserade i Tyskland. Sedan 2014 har GROHE haft en stark varumärkesportfolio hos LIXIL, den japanska tillverkaren av banbrytande vatten- och husprodukter. För att kunna erbjuda ”Pure Freude an Wasser”, är varje GROHE-produkt framtagen enligt varumärkets värderingar inom kvalite, teknik, design och hållbarhet. Välkända lösningar så som GROHE Eurosmart och GROHEs termostatserie samt banbrytande innovationer som GROHE Blue understryker varumärkets djupgående expertis. GROHE fokuserar på kundernas behov och skapar därefter intelligenta, livsförbättrande och hållbara produktlösningar som bär kvalitetsmärket ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. GROHE tar sitt företagsansvar mycket seriöst och fokuserar på en resursbesparande värdekedja. Sedan april 2020 har sanitetsvarumärket producerat CO2-neutrala* lösningar världen över. GROHE har även ett mål att använda plastfria produktförpackningar till 2021. Under de senaste tio åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 490 design- och innovationspriser samt ett flertal hållbarhetspriser. GROHE var de första i sin bransch att vinna det tyska CSR-priset samt hållbarhetspriset 2021 i kategorierna ”Resurser” och ”Design”. Som en del av hållbarhets- och klimatkampanjen ”50 hållbarhets- och klimatledare” driver GROHE också hållbar transformation.

*Innefattar CO2-kompensationsprojekt, läs mer på green.grohe.com

Om LIXIL

LIXIL (TSE Code 5938) tillverkar banbrytande vatten- och bostadsprodukter som löser vardagliga utmaningar och förverkligar ett bättre hem för alla, överallt. Med vårt japanska arv, skapar vi världsledande och innovativ teknik för att skapa högkvalitativa produkter som förvandlar hemmet. Men vad som gör LIXIL unikt, är hur vi gör det; genom meningsfull design, en entreprenörsanda, ett engagemang att förbättra tillgängligheten för alla och en ansvarsfull tillväxt. Vår strategi kommer till liv genom branschledande varumärken inklusive INAX, GROHE, American Standard och TOSTEM. Cirka 55,000 kollegor är verksamma i mer än 150 länder och stolta över att få tillverka produkter som berör mer än en miljard människors liv varje dag.