Hållbar handtvätt – så sparar du vatten utan att tumma på handhygienen

Hållbar handtvätt – så sparar du vatten utan att tumma på handhygienen

I helgen (15 oktober) var det den internationella handtvättsdagen, men vad betyder det? Från att ha varit en vardagsrutin blev handtvätten under några års pandemi en livräddande självklarhet, men hur ska vi göra nu? 75 procent av allt vatten som ett hushåll förbrukar sker i badrummet – är det dags att återigen tänka om?

När pandemin härjade som värst var handtvätten en av de viktigaste åtgärderna för att minska spridningen och i förlängningen rädda liv. Instruktioner satt uppklistrade på alla offentliga toaletter med tips, råd och riktlinjer till hur vi skulle tvätta våra händer. Ett av de viktigaste tipsen var längden på handtvätten. Samtidigt finns fler ödesfrågor att ha hänsyn till. I Sverige förbrukar en person i snitt 140 liter vatten om dagen (enligt svensktvatten.se). Det är mest i Norden. Tittar man vidare i Europa är siffrorna liknande (en tysk förbrukar exempelvis cirka 400 liter mindre vatten i månaden än en svensk).

Tre fjärdedelar av allt vatten ett hushåll förbrukar är i badrummet, enligt studier framtagna av tyska förbundet för energi- och vattenindustrier.

• 36 procent bad, dusch, kroppstvätt och liknande hygien.
  • 27 procent toaletten
  • 12 procent tvätt av kläder

Världen står mitt i en global klimatkris och vattenförbrukningen är en stor bov i dramat. Lägg därtill energikrisen som slår stenhårt mot hushållens plånböcker samtidigt som miljön tar stor skada. Vi måste spara vatten, helst ska vi spara som mest på det uppvärmda vattnet, men hur fungerar det tillsammans med att begränsa smittor i samhället och god handhygien?

– Ett bra tips är givetvis att tvätta händerna snabbare och effektivare. Ett annat, ganska självklart tips är att stänga av kranen medan du tvålar in händerna. Samtidigt finns det tekniska lösningar som är både det energi- och vattensparande. En av de bästa är då beröringsfria blandare. De har hygienfördelar i och med att de är beröringsfria men framför allt sparar de väldigt mycket vatten, säger GROHE Sveriges kommunikationschef Christina Holmberg.

Med hybridkranen GROHE Eurosmart är valet upp till var och en: kranen kombinerar fördelarna av en manuell eller beröringsfri kran. Användaren kan själv bestämma om de vill använda den manuella spaken eller slå på vattnet utan kontakt med hjälp av den integrerade sensortekniken. Den beröringsfria funktionen använder kallvatten – så att ingen onödig varmvattenförbrukning sker – medan den manuella använder blandad temperatur på vattnet. Tack vare den integrerade temperaturbegränsaren sparar man energi samtidigt som GROHE EcoJoy-teknologin minskar vattenförbrukningen till 5,7 l/min utan att kompromissa prestandan.

– Det kan vara så enkelt! Självklart ska vi inte dra ner på vår handhygien men medvetenheten räcker långt på vägen och tekniska hjälpmedel tar oss ännu längre i rätt riktning, säger Christina Holmberg.

GROHE:s beröringsfria blandare satsar även på utseende och estetik med flera varianter av design för att passa alla badrumsstilar. Konsumenter kan välja från kollektionen Essence E, Bau Cosmopolitan E, Eurosmart Cosmopolitan E och Eurocube E.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com