Här är årets bästa julklappar till köket

Här är årets bästa julklappar till köket

Julen står runt hörnet och många börjar förbereda sig inför den härliga högtiden. Men varje år är det lika svårt att hitta den perfekta julklappen. Sanitetsleverantören GROHE hjälper dig på traven och listar både mjuka och hårda klappar till köket. Om du är sugen på

att ge bort lyxiga och hållbara julklappar till dina nära och kära så är detta listan för dig!

De allra flesta ser fram emot julen med glädje och förväntan. Men den här högtiden kan även innebära stress, inte minst inhandlingen av alla julklappar. Oavsett om man är ute i god tid eller i sista minuten kan det vara knepigt och stressigt att hitta den perfekta julklappen. För att underlätta julklappsjakten har sanitetsleverantören samlat sina bästa julklappar till köket som man kan ge bort till sina nära och kära i jul.

­– Det är ingen nyhet att julen är en av de högtider där svenskarna konsumerar som mest. Men med enkla knep så kan konsumenter köpa klappar som både är bra för miljön och för plånboken – men som samtidigt uppskattas av nära och kära. Jag hoppas att våra tips kan vägleda läsarna i rätt riktning och inspirera till hur man på egen hand kan bidra till en mer hållbar jul, säger Christina Holmberg, PR & Communications Manager Nordics.

GROHEs fem tips på hållbara gåvor till köket

1. Belysning

Under det mörkare halvåret så krävs det att man investerar i mer belysning och ljuskällor för att skapa den perfekta stämningen hemma. Varför inte ge bort en ljusslinga eller en fin lampa med smarta ljuskällor så som LED? Smart belysning förbrukar mindre energi än traditionella glödlampor och med dessa ljuskällor kan man skapa en mysig stämning i hemmet som både är bra för måendet och miljön. Dessutom funkar doftljus och stearinljus lika bra för att sätta stämningen i köket.

2. Hårda klappar

För den som vill slå på stort och ge bort hårda klappar till sina nära och kära så finns det en hel del miljövänliga alternativ. En stekpanna i rostfritt stål eller i gjutjärn är bra exempel på detta. Eller varför inte ge bort ett klassiskt ugnsformset eller en gjutjärnsgryta? En bra gåva som praktiskt taget håller en livstid. Om någon utav dina nära och kära föredrar bubbelvatten så är en köksblandare med kolsyrat vatten en perfekt gåva som du kan ge bort i jul.

3. Rengöring i hemmet

Rengöringsprodukter till hemmet är något som vi sällan vill lägga pengar på. Men att hålla hemmet skinande rent behöver inte vara dåligt för vare sig miljön eller plånboken. Det finns ett enormt utbud av biologiskt nedbrytbara rengöringsprodukter som både är återanvändbara och ekologiska. Köp en komposterbar kökssvamp eller diskborste i bambu som går att återanvända. Det går även att hitta rengöringssprayer, handtvålar och diskmedel som både är lyxigare och mer hållbara.

4. Köksredskap

Det många inte vet är att det även finns ett stort utbud av klimatsmarta köksprodukter. Ett knivset i rostfritt stål är ett exempel på ett redskap som håller hela livet och som är en bra gåva att ge bort i jul. Eller varför inte ge bort ett set av sugrör i stål, en stekspade i bambu eller en visp i rostfritt stål till en närstående som älskar matlagning?

5. Köp begagnat

Porslin, serviser och glas är exempel på sådant som många säkerligen önskar sig till jul. Man kan även fynda porslin och serviser i nyskick genom att handla second hand. Antingen i butik eller på digitala marknadsplatser. Genom att handla begagnade produkter kan man ofta hitta unika och lyxiga produkter som både är bra för miljön och plånboken.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com