Rymd, tidlöshet & platsbyggt: Allt du behöver veta för kvadratsmarta kök och badrum

Compact Living är den japanska trenden som växt fram de senaste åren och nu tagit världen med storm. Allt handlar om smarta och yteffektiva inredningsval. När det kommer till kök och badrum kan det vara svårt att veta exakt vilka produktval som passar just dina kvadratmeter. Sanitetsleverantören GROHE ger dig inspiration på hur du ska inreda kök och badrum för att utnyttja varje millimeter.

Trots att allt fler inser att de hellre bor utanför stan med större yta är många inte där ännu. Compact living trenden blir allt mer viktig när trångbodda storstadsbor även ska få plats med ett hemmakontor. Compact Living trenden strävar efter att leva smidigt och enkelt på en liten yta. Något som kan vara en stor utmaning när det kommer till inredning i kök och badrum. Otillräcklig förvaring, klumpiga detaljer och oanpassade planlösningar är faktorer som många tampas med. Med lätta medel så som rätt form och färg samt anpassade produktlösningar kan du inreda dessa ytor mer kvadratsmart.

– Att inreda yta efter storlek behöver inte likställas med dyrare eller sämre produktval. Snarare tvärt om. Idag finns ett hav av lösningar för både kök och badrum som är praktiskt, genomtänkt och stilfullt. Ett gott exempel är vår Bau-serie med en ren och modern design. Med hjälp av väggfasta lösningar är det idealt för dig som vill yteffektivisera varje kvadratmeter, ­säger Christina Holmberg, PR & Communications Manager på GROHE Sverige.

GROHEs tips gällande kvadratsmart inredning är; rymd, tidlöshet och platsbyggt.

Rymd

Genom att skapa rymd får man fram ett öppet intryck av ett litet utrymme. Runda former och ljusa färger på exempelvis tvättställ framkallar vidd för varje liten millimeter. För att motverka ett sterilt intryck i rummet kan man addera färgrika detaljer till både blandare och diskho.

Tidlöshet

Skapa en stil som håller över tid. Med hjälp av en tidlös inredning jobbar man hållbart och stilrent med en produkt som inte tar över de övriga detaljerna i rummet. Gör plats på bänkskivan genom att bli av med tekokaren och installera en kombinerad vattenkokare i din tidlösa kökskran.

Platsbyggt

Platsbyggda möbler så som bokhyllor och garderober är ingen nyhet när det kommer till compact living. Dock är det få som vet alla smarta platsbyggda lösningar för både kök och badrum. Med hjälp av platsbyggd toalett och tvättställ får du en illusion av mer utrymme eftersom golvytan blir större.

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Holmberg, PR & Communications Manager

Mail: christina.holmberg@grohe.com

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com