Spara pengar och minska din miljöpåverkan med smarta val i köket och badrummet

Spara pengar och minska din miljöpåverkan med smarta val i köket och badrummet

Med stigande energipriser är medveten resursförbrukning viktigare än någonsin. Genom smarta val i köket och badrummet sparar du både vatten och energi. GROHE ger därför sina bästa tips för hur du förbrukar minde och sparar mer.

Det är högst aktuellt att se över sina dagliga energibehov för att kunna anpassa dem till det bättre. Inte endast på grund av stigande utgifter utan även för att uppfylla klimatmålen. Det finns många alternativ för att minska sin personliga förbrukning av el, gas och vatten. Enkla och kanske självklara lösningar är att helt enkelt stänga av och koppla ur utrustningar man har i hemmet.

Just nu går en tredjedel av alla svenskar i renoveringstankar rörande sina fritidshus, visar senaste Vattenbarometern. En statistiskt säkerställd undersökning från Yougov på uppdrag av GROHE.

Val av apparat i köket och badrummet kan påverka ens förbrukning betydligt. En smart vald kran kan exempelvis vara snällare mot både plånboken och miljön. Sanitetsleverantören GROHE erbjuder lösningar som hjälper till att medvetet använda resurser och därmed gör det möjligt för konsumenter att spara pengar i tider med höga energipriser.

Spara mer och slösa mindre, både med din egen ekonomi och jordens resurser, med dessa tips:

1. Med GROHE SilkMove® ES sparar du både energi och vatten tack vare dess smidiga kallstartsteknik. Handtagets utgångsläge på kranen är nämligen i mitten, så att du undviker onödig upphettning av vattnet. Likt några av GROHEs andra produkter begränsar den även flödet vilket besparar vattenkonsumtion med upp till 50 procent. Små ändringar kan ge stor effekt!
  2. GROHE Water Saving™ teknologi integreras i många av GROHEs produkter som exempelvis ovannämnda SilkMove. Tack vare en inbyggd flödesbegränsare minskas vattenförbrukningen med upp till 50 procent. Water Saving är din bästa vän för att spara vatten och energi – utan att kompromissa komforten.
  3. Med GROHEs funktion EcoButton kan du duscha utan dålig samvete. Den minskar vattenflödet för termostater som Grotherm 1000, vilket besparar vatten utan att duschkvaliteten påverkas. Genom att helt enkelt trycka på en knapp kan användare öka vattenvolymen om de så vill. Med detta lilla extra steg blir användarna medvetna om deras förbrukning och kan uppmuntra för en mer hållbar vattenkonsumtion.

– Att spara på energi och vatten är lönsamt för både dig och planeten. Det är inte heller särskilt svårt att minska sin resursförbrukning. Genom att bara bli medveten om hur mycket man förbrukar hittar man snabbt förbättringsmöjligheter. Bara att minska hur länge man duschar och antalet apparater som man lämnar på stand-by gör skillnad. Med medvetna val av inköp av apparater till kök och badrum så kan ännu mer energi sparas och pengar behållas, säger Christina Holmberg, PR & Communications Manager på GROHE Nordics.

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com