Succé direkt för japanska matbaren Miyakodori

Succé direkt för japanska matbaren Miyakodori

Miyakodori är Stockholms nya tillskott som breddar stadens matkultur.
Den nyöppnad izakayan, en slags japansk matbar, erbjuder sina gäster att njuta av rykande yakitori direkt från kolgrillen, eller varför inte beställa något från den generösa sakelistan? Den första månaden är redan fullbokad.
– Det ska vara högsta kvalitet rakt igenom i en avslappnad miljö, säger Lars Brennwald.

En ökande trend inom restaurangvärlden är så kallade izakaya, en typ av japansk matbar. I den avslappnade restaurangen kan gästerna njuta av smårätter, nygrillat från kolgrillen och ett brett dryckesutbud med en hel del sake. Nu har även Stockholm fått sin egen izakaya. Miyakodori öppnade nyligen på Upplandsgatan 7 i regi av kockarna Max Westerlund Inazawa, Johan Forssell och Lars Brennwald.

Det blev genast succé och alla bord var nästan omgående fullbokade för hela den första månaden.

– Det känns fantastiskt kul. Vi är väldigt nöjda maten, men också miljön. Det ska vara opretentiöst och avslappnat. Alla är välkomna och stämningen kan vara lite livlig, säger Lars Brennwald.

Han berättar att de har tänkt mycket på inredning och miljö för att de runt 50 gästerna i matsalen. Även de 15 personer som får plats i baren ska få exakt rätt känsla.

– Du tänker så klart en stund på varje inköp. Både utifrån inredningen och hur gästerna ska uppleva besöket. Men du tänker också en hel del på inredningen bakom kulisserna för att maten ska bli så bra som möjligt, säger han.

Miyakodori har valt att helt gå på produkter från sanitetsleverantören GROHE där det är möjligt.

– Utöver att det är av högsta kvalitet passar det oss väldigt bra med företagets hållbarhetstänk. Att produkterna är energi- och vattensnåla påverkar självklart våra kostnader för att driva restaurangen, men det är också viktigt för oss att minska klimatavtrycket och då passar GROHE perfekt eftersom vi får precis det utan att kvaliteten påverkas.

Restaurangen drivs och ägs av kockarna Lars Brennwald som tidigare jobbat i Frantzéngruppen på restauranger som Frantzén och Astoria samt utomlands i Singapore. Johan Forssell har jobbat för Djureskog och på restauranger som AG och Rolfs Kök samt i Schweiz. Max Westerlund Inazawa har, precis som Lars jobbat inom Frantzéngruppen och har dessutom jobbat fem år i Japan.

GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter och har totalt över 7,000 anställda i 150 länder – varav 2,600 av dem är baserade i Tyskland. Sedan 2014 har GROHE haft en stark varumärkesportfolio hos LIXIL, den japanska tillverkaren av banbrytande vatten- och husprodukter. För att kunna erbjuda ”Pure Freude an Wasser”, är varje GROHE-produkt framtagen enligt varumärkets värderingar inom kvalite, teknik, design och hållbarhet. Välkända lösningar så som GROHE Eurosmart och GROHEs termostatserie samt banbrytande innovationer som GROHE Blue understryker varumärkets djupgående expertis. GROHE fokuserar på kundernas behov och skapar därefter intelligenta, livsförbättrande och hållbara produktlösningar som bär kvalitetsmärket ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. GROHE tar sitt företagsansvar mycket seriöst och fokuserar på en resursbesparande värdekedja. Sedan april 2020 har sanitetsvarumärket producerat CO2-neutrala* lösningar världen över. GROHE har även ett mål att använda plastfria produktförpackningar till 2021. Under de senaste tio åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 490 design- och innovationspriser samt ett flertal hållbarhetspriser. GROHE var de första i sin bransch att vinna det tyska CSR-priset samt hållbarhetspriset 2021 i kategorierna ”Resurser” och ”Design”. Som en del av hållbarhets- och klimatkampanjen ”50 hållbarhets- och klimatledare” driver GROHE också hållbar transformation.

*Innefattar CO2-kompensationsprojekt, läs mer på green.grohe.com

Om LIXIL

LIXIL (TSE Code 5938) tillverkar banbrytande vatten- och bostadsprodukter som löser vardagliga utmaningar och förverkligar ett bättre hem för alla, överallt. Med vårt japanska arv, skapar vi världsledande och innovativ teknik för att skapa högkvalitativa produkter som förvandlar hemmet. Men vad som gör LIXIL unikt, är hur vi gör det; genom meningsfull design, en entreprenörsanda, ett engagemang att förbättra tillgängligheten för alla och en ansvarsfull tillväxt. Vår strategi kommer till liv genom branschledande varumärken inklusive INAX, GROHE, American Standard och TOSTEM. Cirka 55,000 kollegor är verksamma i mer än 150 länder och stolta över att få tillverka produkter som berör mer än en miljard människors liv varje dag.