Undvik vinterns elfällor – Så sparar familjen tusenlappar i duschen

Undvik vinterns elfällor – Så sparar familjen tusenlappar i duschen

Ett svenskt hushåll använder i snitt 140 liter vatten per person och dygn. Något som kan ge en stor chock i vinter när elräkningen ramlar ner i brevlådan. GROHE ger dig därför sina bästa tips på hur du kan spara upp mot 17 000 kronor om året, bara genom att tänka på hur du beter dig i badrummet.

En vanlig dusch har ett normalt vattenflöde på cirka 0,2 liter per sekund. För att värma upp vattnet krävs det energi och en elförbrukning. Enligt Jan-Erik Nowacki, teknisk expert på SKVP som uttalat sig i tidningen Vi i Villa, motsvarar en dusch på 40°C en effekt runt 25kWh. Ett faktum som få svenskar har koll på när elpriserna riskerar att skena i väg.

I somras sattes ett nationellt prisrekord i södra Sverige när elpriset var uppe på 7,70 kronor per kilowatt, något som riskerar att slås i vinter. För många familjer kommer elräkningarna komma som en riktig chock, framför allt när prisrekordet i praktiken betydde ett duschpris på upp emot 2,30 kronor i minuten.

Som jämförelse kan man säga att ett par utan barn mellan 18 och 29 år duschar i snitt 11,99 minuter var om dagen, enligt statistik från Vattenbarometern 2022. Det skulle motsvara ett pris på nästan 3 400 kronor i månaden. Skulle paret välja att duscha fem minuter var i stället skulle det innebära att man kom under tusenlappen (990 kronor) och alltså sparade 1 400 kronor månadsvis, eller cirka 16 800 kronor om året.

– I svenska hushåll använder vi i snitt 140 liter dricksvatten per person och dygn, något som inte kommer att vara hållbart för någon i vinter. Vi behöver framför allt duscha kortare tid. Du kan även tänka på att sänka temperaturen, då lär duschandet dessutom bli kortare så du slår två flugor i en smäll, säger Christina Holmberg, PR & Communications Manager Nordics.

Fem tips vid ditt duschande för att spara tusenlappar i vinter

1. Korta ner din duschtid och undvik badkar

För att minska din vattenförbrukning är det viktigt att korta ner sin duschtid. I Sverige duschar gemene man i snitt åtta minuter per dusch – försök halvera den tiden med en målsättning på fyra minuter. Ställ en timer eller varför inte använd en av dina favoritlåtar med sluttid på fyra minuter som hjälp i badrummet? Dessutom är badkaret en stor vattenbov som motsvarar cirka 150 liter vatten varje gång. Ta i stället en dusch.

2. Investera i vatten- och energisparande produkter

Att minska sin vattenförbrukning är något som alla människor bör sträva efter, och det finns utvecklade hjälpmedel. Investera exempelvis i ett vattensparande duschmunstycke. I GROHE:s sortiment finns flera funktionella handduschar med energi- och vattenbesparande funktioner för att du ska kunna njuta av en uppfriskande dusch och samtidigt spara vatten.

3. Dra hellre ner på tiden än temperaturen
    Att duscha kallt är ett bra alternativ för att minska på din energiförbrukning och har bra hälsofördelar. Även att duscha ljummet hjälper att minska energiförbrukningen jämfört med en varmdusch. Fokusera på att dra ner din duschtid och temperatur på vattnet för ett effektivt energisparande.
  4. Stäng av vattnet när du tvålar in dig och borstar tänderna

Undvik resursslösande rutiner, som att låta liter av vatten rinna ner i avloppet samtidigt som du tvålar in dig, borstar tänderna eller ännu värre, att borsta tänderna i duschen. Det här är enkla åtgärder som du och din familj kan spara tusenlappar genom.

5. Undvik vattenslöseri genom att kontrollera din packning
    Ljudet av en droppande kran kan göra dig galen, det kan också göra dig fattig. Ett långsamt dropp, en gång per sekund, kan bli 20 liter vatten på en dag. Men det går att göra något åt problemet, vilket också sparar dig tusentals kronor på vattenräkningen. Till exempel bör du lära dig att byta packning till din kran, något som din plånbok kommer att jubla över då du enbart spenderar en tia.

SÅ HÄR LÄNGE DUSCHAR SVENSKARNA I GENOMSNITT

18-29 år: 11,99 min
30-39 år: 9,81 min
40-49 år: 7,73 min
50-59 år: 6,48 min
60 år och äldre: 5,73 min

I norra Europa har GROHE sitt regionala högkvarter i Köpenhamn och lokala säljkontor i Oslo, Stockholm och Helsingfors. GROHE är världens största leverantör av sanitetsprodukter samt ett globalt varumärke, dedikerad åt att producera och erbjuda innovativa vattenprodukter. Under flera årtionden har GROHE hållit fast vid sina varumärkesvärderingar; teknologi, kvalitet, design och hållbarhet. Dessa värden belyser GROHEs engagemang för att utveckla enastående upplevelser och att erbjuda ”Pure Freude an Wasser”. Genom ingenjörsvetenskap, innovation och design starkt förankrad i Tyskland, kan GROHE stolt hänvisa till brickan ”Made in Germany”, som ytterligare förstärker kundernas förtroende för varumärket. Alla GROHEs produktionsanläggningar använder sig av tekniker av hög kvalitet, för att försäkra enhetlighet med GROHEs värden och standarder. GROHE kan därmed försäkra att produkterna motsvarar även de högsta förväntningarna för utförande och funktion.Under de senaste 10 åren har GROHEs framgång bekräftats av mer än 280 design- och innovationspriser, samt ett flertal topplaceringar som ”Tysklands mest hållbara stora företag”. Flera projekt av hög profil världen runt är försedda med GROHEs produkter, vilket bevisar hur både arkitekter, designers samt utvecklare föredrar GROHEs produkter.

I 2014 blev GROHE en del av LIXIL Group Corporation, ett börsnoterat företag listat på Tokyobörsen. LIXIL är en global marknadsledare inom sanitetsindustrin, och förvaltar en bred portfölj av kända varumärken som GROHE, American Standard, och INAX. LIXIL är också Japans största leverantör av bostads- och byggmaterial.Läs mer på www.grohe.com