Vattenskador i hemmet: Därför bör du ha koll på droppande ledningssystem

Vattenskador i hemmet: Därför bör du ha koll på droppande ledningssystem

Sommarens oväder har haft förödande konsekvenser på hushåll runt om i Sverige. Skyfall och översvämmade källarutrymmen har fått fler svenskar att bli medvetna om konsekvenserna av vattenläckage – skador som kan innebära tiotusentals kronor i försäkringskostnader. GROHE vill därför lyfta vikten av ett förebyggande skydd i badrummet.

Vattenskador har varit på tapeten på den senaste tiden. Fler har fått upp ögonen för skadorna som kan uppstå från dåligt väder – trots att åtta av tio vattenskador egentligen orsakas av brister i rör, ledningar och ytskikt i hemmet. Maria Öhman från försäkringsbolaget Länsförsäkringar menar att sommarens oväder har bidragit till en stor förändring gällande konsumenters medvetenhet om vattenskador.

– Vi har sett ett ökat antal besiktningsförfrågningar, framför allt bland villaägare. De vanligaste våtrumsskadorna sker via ytskikt och läckage på vattenledningar, avloppsrör och värmesystem som i regel är äldre än 20 år. Ofta beror detta på åldersrelaterade orsaker som korrision och slitage, säger Maria Öhman, Enhetschef, skador & skadeförebygg på Länsförsäkringar.

För GROHE är det viktigt att upplysa människor om hur vattenskador uppstår och värdet av att investera i proaktiva lösningar av hög kvalitet. Ett sätt att öka säkerheten när det kommer till toaletten är att installera en fixtur likt GROHE:s Rapid SL med läckagebox och tätningsmanschett – som skyddar mot droppande rör och ledningar under en längre tid.

– Det har inte undgått någon att det diskuteras vattenskador i media på sistone. Men som vi vet uppkommer de flesta vattenskador via läckage i hemmet. Därför är vi på GROHE glada att kunna erbjuda kvalitativa lösningar som inte bara skyddar mot vattenskador, utan även är smidiga att installera vid renovering eller bygget av ditt drömbadrum, säger Christina Holmberg, Leader, Marketing Sweden, LIXIL EMENA.

Att inte underhålla ledningssystem kan även bli kostsamt, både för ditt välmående och plånbok. Fuktskador som inte upptäcks i tid ökar möjligheten för mögel att frodas vilket i långa loppet ökar risken för boende att utveckla allergier, astma eller andra luftvägsproblem.

– Obehandlade vattenskador kan skapa stora problem. Delar av bostaden kan behöva rivas, boende kan tillfälligt behöva flytta och vardagen påverkas kraftigt. I slutändan kan en genomsnittlig vattenskada kosta cirka 80 000 kr, vilket resulterar i att försäkringsbolagen behöver betala ut miljardsummor i ersättning varje år, avslutar Maria Öhman.

Läs mer om GROHE:s Rapid SL här.

GROHE är ett ledande globalt varumärke för kompletta badrums- och kökslösningar. Sedan 2014 har GROHE varit en del av LIXIL:s starka varumärkesportfölj, en tillverkare av banbrytande vatten- och husprodukter. För att erbjuda “Pure Freude an Wasser” är varje produkt baserad på varumärkets värderingar inom kvalitet, teknologi, design och hållbarhet. Varumärket erbjuder livsförbättrande produkter och tjänster genom sina dedikerade portföljer GROHE QuickFix, GROHE Professional och det exklusiva undervarumärket GROHE SPA. Alla dessa tillgodoser de specifika behoven hos GROHE:s professionella affärspartners och deras olika målgrupper. Med vatten som kärnan i sin verksamhet bidrar varumärket till LIXIL:s Impact Strategy genom en resursbesparande värdekedja: från CO2-neutral* produktion, borttagning av onödig plast i produktförpackningar, ända till vatten- och energibesparande produktteknologier som GROHE Everstream, en vattenåtervinnande dusch. Tack vare hybridkommunikationsekosystemet GROHE X ger varumärket ytterligare impulser till branschen. Oavsett om det är digitalt på varumärkets upplevelsehub, fysiskt eller hybrid i GROHE X Brand & Communication Experience Center i Hemer, Tyskland eller på väg med GROHE X Motion Trucks, kopplar varumärket samman människor för att bidra till LIXIL:s syfte att "göra bättre hem till verklighet för alla, överallt".

*inkluderar CO2-kompensationsprojekt, mer information finns på grohe-x.com/sustainability

LIXIL (TSE Code 5938) tillverkar banbrytande vatten- och bostadsprodukter som löser vardagliga utmaningar och förverkligar ett bättre hem för alla, överallt. Med vårt japanska arv, skapar vi världsledande och innovativ teknik för att skapa högkvalitativa produkter som förvandlar hemmet. Men vad som gör LIXIL unikt, är hur vi gör det; genom meningsfull design, en entreprenörsanda, ett engagemang att förbättra tillgängligheten för alla och en ansvarsfull tillväxt. Vår strategi kommer till liv genom branschledande varumärken inklusive INAX, GROHE, American Standard och TOSTEM. Cirka 55,000 kollegor är verksamma i mer än 150 länder och stolta över att få tillverka produkter som berör mer än en miljard människors liv varje dag.