Gräsuppfödda djur ger ett kött värt att lista

Gröna gårdar är ett av få svenska företag som arbetar med uppfödning som bygger på att djuren är ekologiskt gräsuppfödda, en uppfödning som gynnar både miljön och som samtidigt tar hänsyn till djurens välbefinnande. Huvudgården Bjällandsås ligger utanför Uddevalla och övriga uppfödare knutna till företaget har sina gårdar runt om i Västsverige.

Den senaste veckan har det på sociala medier cirkulerat en uppställning gjord av Naturskyddsföreningen där de listat fem produkter. Fem produkter där man som konsument absolut bör välja det ekologiska alternativ främst. Ett av de fem alternativen är »kött« med motiveringen att du som kund »bidrar till friskare vatten, gladare djur, mindre gifter och att fler fåglar och blommor trivs«. Gröna gårdar har i tio års tid arbetat med ekologiskt gräsuppfödda djur av samma anledning, att djuren ska få växa efter de premisser de är skapade för och låter de därför äta gräs och örter året runt. I hagarna växer blommor och växter utan gifter vilket bidrar till en större blandning av insekter och fjärilar.

– I våra boxar blandas detaljer från hela djuret med syfte att inspirera användandet av hela djuret i matlagningen. För att kunna bidra till en större hållbarhet måste ansvar tas i alla steg, från hagens blom till en varierad matlagning, säger Märta Jansdotter VD på Gröna gårdar.

Köttet säljs i boxformat via Gröna gårdars hemsida. Där finns ett grundsortiment som också kompletteras av mer säsongsbetonade alternativ knutna till årstid eller högtid.