Elbilsrekordet lämnar Halmstad fulladdade

- Halmstad har kommit en bit på vägen mot att bli en riktigt bra Elbilskommun, säger Caroline Magnusson som rattar elbilen i Elbilsrekordet. ”Halmstad har redan skaffat en elbil, installerat laddstolpar och i dagens möte med kommunalrådet för samhällsbyggnad Henrik Oretorp så ställde han sig bakom Gröna Bilisters punkter för att bli Sveriges Elbilsbästa kommun.

Gröna Bilisters fem punkter för att bli Elbilsbästa kommun:

1. Köp, leasa och hyr elbilar – nu!

2. Slå fast en elbilspolicy

3. Ställ krav också på elbilen

4. Sätt upp laddstolpar och snabbladdningsstationer

5. Hjälp medborgarna på traven

- Kommunerna har en nyckelroll i omställningen till hållbar bilism och elbilar. Det är mycket glädjande att Halmstad tydligt vill ta detta ansvar och vi kommer att följa deras arbete med spänning, säger Mattias Goldmann, projektledare för Gröna Bilisters Elbilsrekordet

Elbilsrekordet startade den 7 juni i Ystad och den 1 juli ska bilen vara framme i Haparanda. Därefter medverkar elbilen på Stockholm Green Festival den 3 juli och Almedalsveckan, där Gröna Bilister har elbilsseminarium den 4 juli. Elbilsrekordet genomförs i samarbete med Citroën Sverige, Chargestorm och Öresundskraft. Turnén går från Ystad till Haparanda, med träffar med kommunledningen i 38 kommuner och en mängd andra aktiviteter under resan.

För ytterligare information, kontakta:

Mattias Goldmann, 070-309 00 45, mattias.goldmann@gronabilister.se.

Caroline Magnusson, 0738-136 931, caroline.magnusson@gronabilister.se

Se även www.elbilsrekordet.sewww.gronabilister.se

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiker. Gröna Bilister är en ideell förening och grundades 1994 med stöd av Naturskyddsföreningen och WWF. Gröna Bilister vill ha en miljöanpassad utveckling av biltrafiken som gör det möjligt  för kommande generationer att ha glädje av bilen.

Marie Pellas

Presskontakt Ordförande 076-050 77 79