Gröna Bilister: Så här ska fordonsbeskattningen se ut!

- Premier, reduktioner och bonusar ger stora hål i statskassan när miljöbilsboomen tar fart. Då får vi krav på att minska stimulansen, med en ryckighet och osäkerhet för marknaden. Med en rejäl peng för de miljöbästa bilarna och en hög skatt för värstingarna, får vi ett långsiktigt system som inte kostar statskassan något, säger Mattias Goldmann, ansvarig för Gröna Bilisters bonus-malus-skatteförslag.

Bonus 50 000 kr  -  0-50 g CO2/km (Supermiljöbilspremie)

Bonus 20 000 kr  -  51-70 g CO2/km

Bonus 10 000 kr  -  71-90 g Co2/km

Bonus 5 000 kr  -  91-100 g Co2/km

Neutral zon  -  101-130 g Co2/km

Malus 5 000 kr  -  131-160 g Co2/km

Malus 10 000 kr  -  161-190 g Co2/km

Malus 20 000 kr  -  191-240 g Co2/km

Malus 50 000 kr  -  Över 240 g Co2/km

Bilar som drivs med fordonsgas får CO2-värdet reducerat med 60 procent, etanolbilar med 50%, i linje med EU-kommissionens utsläppsvärden.

- Skillnaden mellan centerpartisten Carlgren och miljöministern Carlgren är rimligen hårfin, så vi räknar med att regeringen arbetar fram ett förslag på ny fordonsbeskattning under hösten. Underlaget har de härmed,  säger Mattias Goldmann

För ytterligare information: Kontakta Mattias Goldmann, 070-309 00 45 eller Gröna Bilisters kansli på 018-320 220.

Gröna Mobilister är en ideell förening som påverkat beslutsfattare och stöttat konsumenter inom hållbar mobilitet sedan 1994. Föreningen har nyligen genomgått ett namnbyte från Gröna Bilister till Gröna Mobilister för att bättre återspegla den verksamhet som bedrivs.