Johanna Grant, ordförande för Gröna Bilister

​Gröna Bilisters styrelse växer!

Johanna Grant fortsätter som ordförande för Gröna Bilister som med två nya styrelseledamöter, Maja Söderberg och Jenni Nylander, får ett utökat perspektiv kring mobilitet och beteendeförändring på landsbygd och för ungdomar.

På Gröna Bilisters årsmöte den 17 maj utökades styrelsen med två nya ledamöter. Maja Söderberg (Tolg) är grundare av samåkningstjänsten "Mobilsamåkning" utanför Växjö och kommer bland annat att bidra med perspektiv på mobilitet på landsbygden.

- Stad och land hänger ihop. När vi skapar framtidens hållbara mobilitetslösningar måste vi se till helheten. Vi ska inte förutsätta att bilen är enda alternativet för landsbygden, utan hitta på lösningar så att även den utan bil kan bosätta sig på landet. Jag hoppas kunna bidra med ett sådant här perspektiv samt erfarenheter kring beteendeförändringar till Gröna bilister, säger Maja Söderberg.

Jenni Nylander (Stockholm) är samhällsplanerare i grunden och kommer närmast från ungdomar.se. Med sin bakgrund kommer hon bland annat att ge föreningen en utökad inriktning gentemot ungdomar som anses vara en viktig målgrupp i frågor kring hållbar mobilitet.

- I ett hållbart samhälle är transportfrågan är central, men ny teknik och infrastruktursplanering räcker inte. Det mänskliga beteendet är en avgörande faktor och i det arbetet måste unga inkluderas mer, säger Jenni Nylander.

Genom dessa tillskott sker en ytterligare föryngring av styrelsen som också blir mer jämställd. Johanna Grant (Bromma) valdes enhälligt till styrelsens ordförande.

- Jag gläds över stödet och förtroendet att fortsätta som ordförande i denna viktiga förening. Det senast året har vi satt en tydlig agenda kring mobilitet och beteende som, utöver att bilen måste bli ren, är viktiga perspektiv för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta och jag ser fram emot att fortsätta driva dessa frågor tillsammans med mina kloka medarbetare säger Johanna Grant.

Under årsmötet omvaldes även Jesper Johansson (Värmdö), Martin Prieto Beaulieu (Älvsjö), Gordon Strömfeldt (Jörlanda) och Per Östborn (Vittsjö) till styrelseledamöter. Med större bredd och representation ska Gröna Bilister nu fortsätta sitt arbete med att påskynda omställningen till hållbar bilism, det vill säga en vägtrafik som är anpassad till planetens gränser, städers dyrbara utrymmen och till landsbygdens behov.

Korta presentationer av alla styrelseledamöter finner du här.

För mer information kontakta:

Johanna Grant, ordförande Gröna Bilister

johanna.grant@gronabilister.se

Martin Prieto Beaulieu, pressansvarig, Gröna Bilister

martin.prieto.beaulieu@gronabilister.se

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiker. Gröna Bilister är en ideell förening och grundades 1994 med stöd av Naturskyddsföreningen och WWF. Gröna Bilister vill ha en miljöanpassad utveckling av biltrafiken som gör det möjligt  för kommande generationer att ha glädje av bilen.

Gröna Mobilister är en ideell förening som påverkat beslutsfattare och stöttat konsumenter inom hållbar mobilitet sedan 1994. Föreningen har nyligen genomgått ett namnbyte från Gröna Bilister till Gröna Mobilister för att bättre återspegla den verksamhet som bedrivs.