Miljöbästa bil 2011 presenteras - jämnt mellan många bra bilar!

41 bilar gick till final detta år. Dessa bilar testades av fyra jurygrupper som alla representerar olika delar av kundkrav på den svenska marknaden. Representanter för jurygrupperna kommer att finnas på plats, liksom representanter för de vinnande bilföretagen.

Utmärkelsen Miljöbästa bil 2011 går till den bil som fått mest totalpoäng från de olika grupperna sammanlagt. Varje jurygrupp har dessutom en klassvinnare. Samtliga fem bilar kommer att visas upp på torsdagen.

Diplomutdelning till bilföretagen sker 13.30 torsdagen den 16e juni på Gustav Adolfs Torg i Göteborg. Bilarna kommer att komma körande på utsatt klockslag runt ett gathörn. Då avslöjas vinnarna.

Drivmedelstoppen av nominerade bilar:

Diesel: 12 bilar i final

Etanol: 10 bilar

Gas: 8 bilar (varav en gas- och etanolbil)

El: 5 bilar

Hybrid: 4 bilar

Bensin: 2 bilar

Märkestoppen av nominerade bilar:

1. Volvo: 7 modeller i final

2. Volkswagen: 5 modeller

Audi, Peugeot, Saab, Toyota: 3 modeller

För ytterligare information: Kontakta Jakob Lagercrantz 0708-173 808.

Se även www.gronabilister.se/miljobastabil

Gröna Bilister är Sveriges enda miljödrivna motororganisation, utser Miljöbästa Bil, granskar landets kommuner ur miljöbilsperspektiv och påverkar politiker. Gröna Bilister är en ideell förening och grundades 1994 med stöd av Naturskyddsföreningen och WWF. Gröna Bilister vill ha en miljöanpassad utveckling av biltrafiken som gör det möjligt  för kommande generationer att ha glädje av bilen.

Marie Pellas

Presskontakt Ordförande 076-050 77 79