Startupen Bzzt har som mål att erbjuda 200 eldrivna podtaxi på Stockholms gator innan slutet av nästa år.

Nollzon: ​Taxibranschen satsar på fossilfritt

Nollzon är initiativet för tyst och ren trafik som skapar efterfrågan för fossilfria transporter genom att erbjuda kunder chansen att få automatisk förtur för elbilstaxi. Idag är det nästan 50 000 kontorsanställda och 10 miljoner hotellgäster som är anslutna till Nollzon och väljer elbil i första hand för sina taxiresor.

Bzzt är Göteborg-startupen som lanserades i Stockholm för två veckor sedan. Med sina eldrivna taxipodar hoppas de kunna erbjuda Stockholmare fossilfria resor som inte kostar skjortan.

- När folk hör om oss tänker de: vad kul, här kommer ett bra alternativ. Billigt, snabbt, smidigt och utsläppsfritt. Bra erbjudande med bra värderingar. Folk gillar det. Genom att gå med i Nollzon har vi chansen att nå ännu fler användare, säger Sven Wolf, vd för Bzzt.

Även TaxiKurir, som är med i Nollzon sedan förra året, storsatsar nu på fossilfritt:

- Vi känner ett stort tryck från kunder för elbilstaxi och vi storsatsar för att törsta den efterfrågan. Idag har vi 17 elbilar och vårt mål är att ha 30 stycken elbilar i vagnparken innan året är slut, säger Kenneth Holm, marknadschef för TaxiKurir.

Vattenfall är en av grundarna av Nollzon tillsammans med IBM, ABB, Gröna Bilister och Sustainable Innovation.

- Vårt mål med Nollzon har alltid varit att varenda stockholmare ska få möjligheten att välja elbilstaxi. Vi visste att det skulle bli svårt från en början eftersom det inte fanns många elbilar att välja mellan. Med TaxiKurirs ytterligare satsning på elbilar och etableringen av Bzzt börjar den visionen bli allt mer verklig, säger Susanna Hurtig, Nordenchef för Vattenfall E-Mobility.

När Nollzon startades fanns det knappt tio elbilstaxi i Stockholm. Tillsammans med Bzzt, TaxiKurir och andra leverantörer som storsatsar på tysta och rena resor har den siffran tiodubblats på bara 1,5 år.

Eftersom vägtrafiken svarar för nästan en tredjedel av hela Sveriges klimatutsläpp och en taxi kör cirka 12 000 mil per år, vilket motsvarar 7-8 privatbilar, anser grundarna att taxi är en viktig startpunkt för övergången till fossilfria alternativ.

För mer information:

Jessica Kriström