Östersund Elbilsbästa kommun

Elbilsrekordet har besökt över 40 kommuner från Ystad till Haparanda, för samtal med kommunledningar och energibolag. Därtill har Gröna Bilister granskat över 150 kommuner ur elbilsperspektiv. Slutsatsen är entydig: Elbilsbästa Kommun 2011 är Östersund.

- Vi blev mycket imponerade av Östersunds arbete, med norra Europas första snabbladdningsstation, en egen elbilspremie på 50 000 kronor som redan införts och gäller alla, en relativt stor egen elbilspark, över 30 publika laddstolpar och mycket information om elbilar till allmänheten. Östersund var ett självklart val som Elbilsbästa kommun 2011, säger Mattias Goldmann från Gröna Bilister.

Falun, Gävle, Helsingborg och Umeå delar på andraplatsen.

- Falun imponerar genom att redan använda elbil i hemtjänsten och se till att allmänheten kan hyra elbil, Gävle genom att låta allmänheten köra elbil en löngre tid och systematiskt samla in information om vad vanliga bilister behöver för att köra på el, Helsingborg och Öresundskraft har en absolut ledande informationssatsning på elbilar och är själva med i flea spännande elbilsprojekt, och Umeå har tillsammans med Hybricon ett världsledande projekt i att bygga om befintliga bilar till laddhybrider. Dessa fyra kan mycket väl utmana Östersund om titeln nästa år, säger Mattias Goldmann.

För ytterligare information: Kontakta Gröna Bilister, Mattias Goldmann, 070-309 00 45.

Gröna Mobilister är en ideell förening som påverkat beslutsfattare och stöttat konsumenter inom hållbar mobilitet sedan 1994. Föreningen har nyligen genomgått ett namnbyte från Gröna Bilister till Gröna Mobilister för att bättre återspegla den verksamhet som bedrivs.