Passiv bilism dödar!

Passiv bilism dödar!

Den passiva bilismen skördar mångdubbelt fler offer än den aktiva. Det är mycket farligare att sitta utanför bilen än inuti den. Forskningssiffror visar att ca 7 000 människor dör varje år i Sverige på grund av förorenad luft. Trafiken står för en betydande del av dessa luftföroreningar. Den svenska nollvisionen är idag helt inriktad på att nå noll döda i trafiken. Nollvisionen är ett bra verktyg och uppmärksammats stort internationellt. Idag är inte de som dör på grund av luftföroreningar med i nollvisionen. Därför behöver nollvisionen uppdateras så den även omfattar dessa dödsfall.

Gröna Mobilister kommer den 29/6 kl 8:20 (frukost kl 8:00) på Campus Gotland hålla panelsamtal i ämnet, mer info kommer inom kort : https://program.almedalsveckan.info/event/view/68765

Gröna Mobilister verkar för en mobilitet som är anpassad till planetens gränser och global rättvisa. Vi vill stärka människors livskvalitet i städer och på landsbygd. Det gör vi genom informationsspridning och påverkansarbete.

Vi behöver bli fler Gröna Mobilister, bli medlem för 90 kronor om året: https://gronamobilister.se/bli...