Gröna Lunds nya attraktion - Världens högsta StarFlyer

Gröna Lunds nya attraktion - Världens högsta StarFlyer

Den 27 april slår 130-årsjubilaren Gröna Lund upp sina portar. Årets nyhet blir därför något utöver det vanliga, en jubileumspresent till Gröna Lunds besökare. Den nya attraktionen Eclipse blir världens högsta StarFlyer och kommer med sina 121 meter att bjuda på en hisnande åktur – för de som vågar.

Vad är världsunikt, spännande, nytt, en stor upplevelse men som ändå passar alla? Så resonerade Gröna Lund när de med ljus och lykta letade efter en ny storslagen attraktion att fira in 130-årsjubileumet med. Svaret blev Eclipse – en attraktion av typen StarFlyer, dvs en slänggunga på hög höjd. Och inte vilken höjd som helst. Med sina 121 meter kommer Eclipse att bli den högsta StarFlyern i världen.

– Vi ville göra något storslaget till vårt 130-årsjubileum och det gjorde vi. Att kunna bygga en attraktion som Eclipse och ge som födelsedagspresent till alla Gröna Lunds besökare och alla stockholmare är en dröm som blivit sann, säger Gröna Lunds attraktionschef Peter Osbeck.

Eclipse är något så unikt som en familjeattraktion, där längdgränsen endast är 120 cm, men med en otroligt hög spänningsnivå. Det handlar inte om att gästerna inte klarar av att åka den, snarare om de vågar åka den. Eclipse har 12 gungor med dubbelsäten som hänger i 8 meter långa kedjor. Kör man attraktionen på maxfart kommer man upp i hela 70 kilometer i timmen när man svävar runt högt över Stockholm och Djurgården.

– Det är nog inte alla som kommer att våga åka den, men de som gör det får en fantastisk utsikt över Stockholm och Djurgården. Som tur är har vi ju dubbelsäten, vilket gör att man får sällskap däruppe, säger Peter Osbeck.

Arkitektur från förr blandas med Steampunk
Eclipses design är inspirerad av arkitekturen från slutet av 1800-talet där bland annat Eiffeltornet varit en inspirationskälla, men där färgschemat går i vitt och guld. För att knyta an till och hylla Gröna Lunds 130-åriga historia har man utformat Eclipses toppdekoration efter takkupolen på Ferdinand Bobergs industrihall från Allmänna konst- och industriutställningen 1897 som stod på Djurgården. Attraktionen är sedan tematiserad utifrån stilen Steampunk, en blandning av 1800-talsarkitektur och science fiction. Bland annat för det tankarna till Jules Verne och H.G. Wells, vilket kommer att märkas bland annat inne i attraktionshuset.

Fakta om Eclipse
Investering: 50 miljoner kronor
Placering på Gröna Lund: Mitt emot Stora Scen (ersätter attraktionen Extreme)
Totalhöjd: 121 meter
Maxhastighet: 70 km/h
Åktid: ca 2 minuter
Längdgräns: 120 cm
Antal gungor: 12 st med två sittplatser i varje
Kapacitet per åktur: 24 personer
Kapacitet per timme: 600 personer
Vikt attraktion: 210 ton
Vikt fundament: 700 ton
Antal bultar: 80 000 st
Tillverkare: Funtime (Österrike)

För mer information kontakta Annika Troselius, Informationsansvarig på telefon 0708-580050 eller e-mail annika.troselius@gronalund.com. För pressbilder besök Gröna Lunds bildbank www.bilder.gronalund.com och klicka på ”Pressbilder”.

Gröna Lund är Sveriges äldsta tivoli och ingår i temaparkskoncernen Parks and Resorts Scandinavia AB tillsammans med Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Tivolit har 30 attraktioner och sex restauranger samt ett varierat utbud av lotterier, 5-kampsspel och mat- och snackskiosker. Gröna Lund bjuder även på en mängd underhållning i form av konserter, dans, barnunderhållning mm. 2012 hade tivolit ca 1400 anställda under säsongen, över 1,4 miljoner besökare och omsatte drygt 450 miljoner kr, vilket gör tivolit till en av landets ledande besöksattraktioner.