Parks and Resorts rekryterar 2 500 säsongsanställda

Temaparkskoncernen Parks and Resorts, där bland andra nöjesparkerna Gröna Lund, Furuvik, Kolmården och Skara Sommarland ingår, kommer under våren att rekrytera ca 2 500 säsongsanställda. Totalt 18 000 – 20 000 ansökningar förväntas inkomma till Parks and Resorts centrala rekrytering under perioden.

Upplevelseindustrin växer snabbt i ett globalt perspektiv. Även de svenska hushållens utgifter för ”rekreation och kulturella tjänster” ökar kontinuerligt. Samtidigt stiger gästernas förväntningar på upplevelsen och på att den tillgodoser just deras behov. För att möta framtidens utmaningar har Parks and Resorts låtit Kairos Futures framtidsstrateger analysera trender som påverkar människors upplevelser i stort och smått. Analysarbetet pågår och rapporten publiceras senare i vår.

En viktig insikt som Parks and Resorts tar vara på redan nu är att riktigt bra parkupplevelser kräver en helhetssyn på gästens besök. Servicepersonalen spelar därför en väldigt viktig roll. Med fingertoppskänsla för stämning, timing och flöde har varje medarbetare i biljettkassa så väl som korvstånd och karuseller ett stort inflytande över den helhetsupplevelse som parken erbjuder. En koncerngemensam rekrytering borgar för att servicegraden ska hålla lika hög nivå i samtliga parker.

Hela upplevelsebranschen håller på att professionaliseras, säger Jan Roy, koncernchef på Parks and Resorts. Vi är väl medvetna om att vi konkurrerar om människors tid och pengar generellt. Därför vill vi bättre förstå människors upplevelser på ett djupare plan för att kunna leverera ännu bättre upplevelser och därmed möta gästernas stigande förväntningar. Ett första steg i denna satsning är att centralisera rekryteringen. Ett andra steg är att satsa på en intern serviceutbildning för alla säsongsanställda.

Rekryteringen och administrationen av all säsongspersonal är så omfattande att den kräver rekrytering av rekryterare. Gröna Lund ska tillsätta ca 1 300 tjänster till kommande säsong, Skara Sommarland 500, Kolmården 450 och Furuvik 200. Totalt 18 000 – 20 000 ansökningar förväntas inkomma till Parks and Resorts under perioden. Ungefär 8 000 av alla sökande går vidare till en första telefonintervju.

Det är många som vill arbeta hos oss och att hitta rätt medarbetare är både utmanande och inspirerande. Parks and Resorts har utvecklat en specifik rekryteringsprocess som bygger mer på det personliga mötet än ett bra CV och tidigare erfarenheter. En annan viktig målsättning är att gästernas mångfald ska avspeglas i vår personal. Vi letar därför efter rätt personlighet i alla åldersgrupper. Bland annat har Gröna Lund som målsättning att fem procent av alla nyanställda säsongsanställda ska vara äldre än 50 år, säger Kaj Holmgren, rekryteringschef på Parks and Resorts.

För mer information kontakta Tina Landelius, T.f. Informationsansvarig Gröna Lund på tfn 0765-40 44 31 eller mail tina.landelius@gronalund.com. För mer information om trendrapporten kontakta Johanna Danielsson på Kairos Future på tfn 070-39 245 37 eller mail johanna.danielsson@kairosfuture.com

Om Parks and Resorts Scandinavia AB Parks and Resorts är en av Nordens ledande aktörer inom upplevelseindustrin. I gruppen finns några av Sveriges mest populära parker; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik, Skara Sommarland och Aquaria Vattenmuseum.