Flower Sprout® (Kalettes®), den oumbärliga grönsaken för julfirandet

Flower Sprout®(Kalettes®),den oumbärliga grönsaken för julfirandet

Skapelsen, som kallas för Flower SproutÒ på den svenska marknaden och KalettesÒpå andra marknader där produkten marknadsförs, har en nötig söt smak och är en korsning mellan grönkål och traditionell brysselkål.

Grönsaksmästarna är marknadsbolaget bakom idén och de hoppas att detkommer att bli en succé under den kommande julen, i synnerhet när man tänker på denna säsongens utomordentliga kvalitet.

“Vi förväntar oss en större skörd i år. Förra året var bra, men det här året blir ännu bättre”, säger Tony Tadic, affärschef hos Grönsaksmästarna, som odlar Flower SproutÒ i Sverige.

Flower SproutÒ (Kalettes®), en naturlig hybrid mellan brysselkål och grönkål, lanserades 2011 som en produkt som har utvecklats av den oberoende brittiska grönsaksodlaren Tozer Seeds. Till en början exklusivt marknadsförd i Storbritannien. Framgångarna ledde till att produkten lanserades i Sverige 2014, ett av de första europeiska länderna där denna nya grönsak odlades och såldes.

Årets europeiska väder har försenat skördesäsongen för Flower SproutÒi resten av Europa något, men de nordiska länderna kan med stolthet konstatera att de var de första med att skörda och förse butikshyllorna med denna nya grönsak.

I Sverige odlas Flower SproutÒ (KalettesÒ) av Grönsaksmästarna med ensamrätt. Det svenska företaget, med huvudkontor i Helsingborg, arbetar kontinuerligt tillsammans med fröbehandlingsföretag, producenter och forskare över hela världen för att utveckla nya produkter och varianter. “Vi arbetar på att utveckla ett urval av produkter som ger både producenterna och kunderna extra värde. Dessa produkter är utvecklade för att tillhandahålla bättre smak, näringsinnehåll och utseende. Utveckling av nya varianter är en lång och krävande process och denna process är i konstant rörelse hos Grönsaksmästarna", säger Tony Tadic. “Vi utvecklar produkter som kunderna och marknaden vill ha i nära samarbete med våra konsumenter. Och, som alltid, med fokus på kvalitet och smak, samtidigt som vi tar hand om miljön".

Den positiva prognosen för denna nya Flower SproutÒ (KalettesÒ) säsong, ger Tony Tadic modet att konstatera: “Flower SproutÒ som skördas under denna säsong kommer att nå hyllorna hos Sveriges största livsmedelshandlare, som ICA och Coop. För att öka försäljningen kommer Grönsaksmästarna att göra större marknadsföringskampanjer i samarbete med Coop och ICA. Utöver de större marknadsföringskampanjerna, kommer Grönsaksmästarna även att göra mindre och kortare kampanjer som riktar in sig på specifika butikskedjor som har möjlighet att presentera produkten på ett bra och tilltalande sätt. Större volymer och högre närvaro i butikerna kommer att göra det enklare för konsumenterna att upptäcka produkten. Grönsaksmästarna riktar även in sig på hotell- och restaurangbranschen såväl som de stora nationella grossisterna som Menigo och Sorunda. Hotell- och restaurangbranschen är mycket viktig när det gäller marknadsföring av nya produkter, eftersom det krävs att kockarna uppmärksammar Flower SproutÒ via media, sociala medier och kommer med nya spännande recept som konsumenterna kan prova.

Ny förpackning, marknadsföring på försäljningsställen, evenemang, PR och sociala medier är några av marknadsföringsmetoderna som har planerats för att öka medvetenheten och befästa den nya grönsakens position. En produkt som enligt Tozer Seeds kan tacka sina framgångar för faktumet att ”den utvecklades för att uppfylla kraven för det moderna hushållsköket, med särskild inriktning på unga familjer som inte vill lägga en massa tid i köket, men ändå bryr sig om vad de äter - en ny grönsak med flera olika tillagningsmöjligheter, mångsidig och lätt att tillaga, som dessutom ser aptitlig ut”, förklarar David Rogers, försäljningschef hos Tozer Seeds.

De första förpackningarna med Flower SproutÒ (KalettesÒ) nådde hyllorna på de svenska stormarknaderna ICA och Coop för några veckor sedan och säsongen kommer att pågå fram till mars.