Grönska och Coop inviger Stockholms största butiksodling

Foodtech-bolaget Grönska Stadsodling installerar idag vertikala odlingssystem i Coopsnya butik i Hagastaden, Stockholm. Med Stockholms största butiksodling blir CoopHagastaden helt självförsörjande på örter och sallater som skördas på plats till kundernaoch till butikens egna restaurang.

Grönska var först i Norden när de 2018 lanserade odling i butik med odlingsskåpet GrowOff.Efter ytterligare två år av utveckling har GrowOff tagit ett enormt kliv både tekniskt ochkonceptuellt. Idag är GrowOff utrustad med över 50 sensorer för monitorering och automationsom gör att de 20 skåp som nu installeras i Hagastaden kan skötas helt av Coops egenpersonal.

Grönska och Coops samarbete har djupa rötter; i 2018 var det Coop Danderyd, Åkersberga ochBromma som var med och testade den första versionen av GrowOff. Under 2020 blev Grönskainvalda i acceleratorprogrammet Bloomer riktat till Foodtech-företag som arbetar med att lösaframtidens utmaningar och som anordnades av Coop, Norrsken och Sweden Foodtech. Det ärdärför ett naturligt steg för Coop att nu utvidga samarbetet med Grönska och lyfta butiksodlingtill nya höjder.

- Coop Hagastaden ska vara Stockholms mest innovative matbutik. Jag är därför glad attvi nu startar en butiksodling i riktigt stor skala tillsammans med Grönska. Det gör att vikan erbjuda våra kunder och medlemmar pinfärska råvaror utan transporter, somdessutom smakar fantastiskt, säger Helena Mattsson, marknadschef Coop Butiker &Stormarknader.

- Vi är väldigt glada att påbörja det här samarbetet med Coop Hagastaden. Med odling ibutik flyttar vi kunden närmare matproduktionen och sätter upplevelse i centrum.Hållbart, närodlat, nyskördat. Det här är en naturlig del av framtidens matbutik och vi serfram emot att ta fler Coop butiker in i framtiden, inom kort. Intresset är stort för dennainnovation och vi gör vårt yttersta för att möta efterfrågan, säger Robin Lee, VD förGrönska Stadsodling.

Mer om GrowOff

GrowOff är ett vertikalt odlingssystem i litet format med stor kapacitet. Odlingsskåpen ärsjälvklart utrustade med Grönskas egenutvecklade LED-belysningsteknik ochbevattningssystem och varje skåp, som tar upp mindre än en kvadratmeter i yta, ersätteromkring 250 kvm odlingsmark. Men GrowOff är svaret på fler av de allvarligaste utmaningarnavi står inför idag med hänsyn till hur dagens matsystem påverkar vår planet.

• Idag står Industriellt jordbruk för 70% av global färskvattenanvändning och förorening avvattendrag. GrowOff däremot är extremt vattensnål och har noll svinn av vatten ellernäringsämnen ut i naturen.

• Istället för att transportera färska örter och bladgrönt från andra sidan kontinenten ellerandra sidan jorden kommer Coop Hagastaden nu odla på plats med noll transport. Det ger också kunder en produkt med avsevärt högre kvalitet och längre hållbarhet, alltid skördad samma dag!

• Som alltid är Grönskas örter odlade i komposterbara krukor och med en förpackning gjord helt i papper.

Odlingen i Coop Hagastaden kommer till att börja med fyllas med alla möjliga örter och sallater,och så småningom påbörjas även odling av jordgubbar och andra spännande nyheter! Följresan i sociala medier, både hos Grönska Stadsodling (@gronskastadsodling) och CoopHagastaden (@coophagastaden)!

Robin Lee, VD Grönska Stadsodling

robin@gronska.org

Pressjour Coop

• Naturresurser

• närodlat
    • foodtech

• Stockholm

Grönska Stadsodling är ett foodtech-bolag som utvecklar teknik för vertikal inomhusodling. Vi driver även en av Europas största vertikala odlingar belägen i Huddinge utanför Stockholm. Grönska grundades 2016 av Robin Lee, Petter Olsson och Natalie de Brun Skantz med en vision om att förändra dagens livsmedelssystem och möjliggöra resurseffektiv och självförsörjande odling i stadsmiljö.

Robin Lee

Presskontakt VD 0708722957