Grontmij med och projektleder Södertunneln

Magnus Eneroth på Grontmij har fått uppdraget att ingå i projektledningen av Södertunneln, en del av stadsförnyelseprojektet H+ i Helsingborg. Målet med Södertunneln är att lägga järnvägen under mark och frigöra värdefull markyta i Helsingborgs stadskärna.

- Mitt uppdrag i Södertunneln är att styra projektörerna att leverera rätt sak, på rätt tid. Men också att fatta beslut om olika tekniska lösningar och svara för teknikkompetens i andra forum i projektet, säger Magnus Eneroth.

Den stora utmaningen med att bygga Södertunneln blir att hålla tågtrafiken igång. Västkustbanans tågtrafik kommer att fortgå hela byggtiden. Därför behöver trafiken flyttas om och ledas runt beroende på byggsituationen. Bygget pågår mitt i centrala Helsingborg, med mycket trafik och rörelse. Totalt passerar 17 000 tågresenärer varje dag och inom tio år beräknas de vara dubbelt så många.

- Det är ett uttalat krav från Helsingborgs stad och Trafikverket att trafiken inte ska störas under byggtiden. Det kommer att styra valet av byggmetoder och hur vi planerar, säger Magnus Eneroth.

Han har mångårig erfarenhet av stora infrastruktur-, anläggnings- och husprojekt från såväl Sverige som utomlands – ibland annat Tjeckien, Baltikum och USA . Närmast kommer han från projektet Citytunneln i Malmö.

- Jag har nästan alltid jobbat i stora projekt och jag gillar dynamiken det för med sig. Det finns ett gemensamt mål och man bildar ett team som jobbar tillsammans för att uppnå detta, säger Magnus Eneroth.

I oktober 2012 är det byggstart för Södertunneln och den ska vara färdig 2018. Övriga delar av H+, Helsingborgs stora stadsförnyelseprojekt fortsätter och år 2035 ska största delen av området på 1 miljon kvadratmeter vara bebyggt.

Fakta Södertunneln
Södertunneln blir 1,3 kilometer lång och sträcker sig från Helsingborg C och söderut. Man förbereder också för en eventuell fast förbindelse till Helsingör i Danmark. Byggtiden är beräknad till sex år med planerad byggstart 2012. Järnvägstrafiken ska pågå oförändrad under byggtiden. Beställare är Helsingborg stad som finansierar projektet. 2011 sker ett byte av beställarorganisation till Trafikverket, som tar över och driver Södertunneln under upphandling och byggskede.

• södertunneln
  • h+
  • magnus eneroth

• Skåne

Grontmij är tekniska konsulter inom energi, samhällsbyggnad, husbyggnad, projektledning, arkitektur och miljö. Med omkring 11 000 medarbetare på närmare 300 kontor i Europa och ytterligare 50 kontor världen över, är Grontmij Europas fjärde största teknikkonsultbolag. Grontmij i Sverige är rikstäckande med ca 800 konsulter på ett 25-tal orter.